צרו קשר לקבלת הצעה מיוחדת להנגשת אתרי תדמית וסחר
בניית אתר נגיש – מספר טיפים לבוני אתרים

בניית אתר נגיש – מספר טיפים לבוני אתרים

במרוצת השנים, ענף האינטרנט חווה לא מעט שינויים, כאשר השניים בהם נתמקד פה הם:

  1. העובדה שכיום רבים יכולים לבנות אתר ללא שום צורך בידע תכנותי;
  2. תקנות הנגישות שנחקקו לפני מספר שנים ומבטיחות שאתרי עסקים, מוסדות וארגונים שונים יהיו זמינים ונגישים לכל הגולשים, כולל אנשים עם מוגבלויות.

מדוע בחרנו להדגים את שני אלו? מכיוון שהיכולת לבנות אתר ללא ידע תכנותי מאפשרת לרבים להיכנס אל ענף האינטרנט ולהציע שירותי פיתוח אתרי אינטרנט, אבל לא כל בונה אתרים הוא גם מומחה נגישות, ולכן גם אם בנית בעצמך אתר לעסק או ארגון כלשהו, אתה חייב לדאוג לכך שלפני עלייתו לאוויר הוא גם יהיה נגיש בהתאם לחוק.

טוב, אז אחרי שהנחנו את היסודות למאמר זה, ניגש אל העיקר: איך בונים אתר נגיש?

מדובר בשורה ארוכה של פרטים, שלמען האמת לא נוכל להתייחס אל כולם במאמר אחד. אולם ישנם מספר היבטים שבהחלט יאפשרו לכם לבנות את האתר עם מודעות לנגישות ולעשות מספר צעדים חשובים מאוד עבור הגולשים שלכם.

למה חוק הנגישות כל כך חשוב?

נבקש לשים בצד את החשיפה המשפטית שעלולה להתעורר במידה והאתר לא נגיש, ובואו נדבר יותר עלינו כבני אדם, כאנשים שרוצים וזכאים לקבל ולצרוך מידע בצורה שווה.

כאשר אנחנו בונים אתר, חשוב שנזכור כי קהל היעד שלנו מורכב מאנשים עם מגוון יכולות וגם עם מגוון מוגבלויות; חוויית השימוש של כולם צריכה להיות נוחה ונגישה ככל האפשר.

למשל, אדם בעל הפרעות קשב וריכוז יתקשה להתרכז בשצף הטקסט והמידע הוויזואלי שבאתר; אדם כבד ראייה יתקשה לקרוא את הטקסטים ואדם עיוור לא יוכל לקרוא את הטקסטים בכלל. אלו הן כמובן דוגמאות בודדות מתוך קשת רחבה של מוגבלויות קיימות אלך אנשים כמוני וכמוך.

חוק הנגישות נועד לממש זכות אנושית בסיסית: לאפשר לכולם לבקר באתר, לקבל מידע, להבין את השירות ובפשטות: ליהנות מחוויית גלישה אידיאלית, ללא תלות במגבלות למיניהן.

החוק מחייב הנגשה של אתרים ואפליקציות לאנשים עם מוגבלויות. ארגונים המחויבים בכך כוללים גופים ציבוריים, חברות פרטיות המציעות שירותים לציבור הרחב, עמותות ועוד. בעלי ובעלות אתרים שאינם עומדים בתקנות, עלולים להיות חשופים לקנסות ותביעות משפטיות. לכן, כבוני אתרים, חשוב שתבינו ולפחות את היסודות הבסיסיים בתחום.

אוקיי, יאללה שניגש לעיקר?

תיאור טקסטואלי חלופי לתמונות

אחד ההיבטים המוכרים והידועים בהנגשת אתרים הוא מתן תיאור טקסטואלי חלופי לתמונות (alt text).

תיאור טקסטואלי חלופי לתמונות מאפשר לאנשים עם לקויות ראייה, המשתמשים ביישומים קוראי מסך, להבין מה מופיע בתמונה לפניהם.

לכן, כבוני אתרים, בעת בניית האתר, תוכלו להציע כחלק מן השירות, שבכל תמונה שתעלו אל האתר בזמן עיצובו ופיתוחו, תתווסף גם תגית אלט.

ההקפדה על הוספת תגית אלט לכל תמונה יחד עם תיאור מדויק וקולע, תקדם את האתר שלכם צעד אחד קדימה אל עבר ההנגשה.

ניגודיות צבעים וטקסט קריא

קריאות הטקסט שלנו באתר היא אלמנט מרכזי בהנגשת אתרים.

אחת הדרכים להבטיח קריאות היא באמצעות שימוש בניגודיות צבעים מתאימה בין הטקסט לרקע. לדוגמה, טקסט כהה על רקע בהיר או טקסט בהיר על רקע כהה יבטיחו שמידע חשוב לא יעלם מעיני המשתמשים, במיוחד אלו הסובלים מלקויות ראייה שונות.

נשמח לחלוק אתכם כמה אתרים שיכולים לעזור לכם לבדוק ניגודיות צבעים וטקסט קריא:

  • WebAIM Contrast Checker – כלי ידידותי לשימוש שיאפשר לכם לבדוק את הניגודיות בין צבעי טקסט לרקע;
  • Color Contrast Analyser – כלי להורדה המאפשר בדיקות ניגודיות;
  • Accessible Colors – אתר נוסף שבודק ניגודיות צבעים ומציע גם הצעות לשיפור הניגודיות! תמיד נחמד לקבל טיפים והכוונות
  • Tanaguru Contrast Finder – כלי מתקדם לבדיקת ניגודיות צבעים עם אפשרות לשינוי צבעים לקבלת התאמה טובה יותר;

וידאו ותוכן מולטימדיה מונגש

כאשר מוסיפים תוכן מולטימדיה כמו וידאו לאתר, יש לוודא שגם תוכן זה נגיש. אחת הדרכים לעשות זאת היא להוסיף כתוביות לסרטונים, כך שגם אנשים עם לקויות שמיעה יוכלו להבין את המידע המוצג. בנוסף, ניתן לספק תיאור אודיו לתוכן ויזואלי חשוב כדי להבטיח שאף פרט לא ייתפספס.

ישנן כיום מגוון תוכנות שיכולות להוסיף כתוביות בקלות לכל סרטון. לכן זהו שירות נוסף שתוכלו לתת ללקוחותיכם, ובכך לתת להם ערך מוסף אדיר. אפליקציית אוטוקאפ היא אפליקציה נהדרת לשירות זה, ומבדיקה מהירה באינטרנט תוכלו למצוא עוד שפע של כלים נוספים.

טפסים ושדות קלט נגישים

בעת בניית טפסים, יש להקפיד על ההנגשה שלהם למשתמשים עם מוגבלויות.

איך זה בא לידי ביטוי? למשל, יש לספק תוויות ברורות (labels) לכל שדה קלט, כך שקוראי המסך יוכלו לזהות את השדה ואת מטרתו. כמו כן, כדאי להוסיף הנחיות ברורות למילוי הטופס ולהבטיח שמידע שגוי בטופס יקבל התראה ברורה ונגישה.

ניווט מקלדת יעיל (ויש לנו כאן קאץ' קטן)

עבור אנשים שאינם יכולים להשתמש בעכבר (כמו אנשים עיוורים), חשוב לאפשר ניווט באתר באמצעות מקלדת בלבד.

האם בונה אתרים יידע לתת לזה פתרון? לא ממש, אך כן יש מגוון לחצני הנגשה (או בשמם הידוע: תוספי נגישות) שאפשר להתקין חינם והם מביאים יחד עמם את הפיצ'ר הזה.

אוקיי, אז היכן הקאץ'? הקאץ' הוא בכך שלחצן ההנגשה החינמי שהורדתם מהרשת לא נבדק ביחס לאתר שלכם, אלא הוא מספק את אותו שירות לכל האתרים שמשתמשים בו. וכאן כדאי להכיר את ההבדל בין לחצני הנגשה של חברת הנגשה (כמונו) לבין לחצני הנגשה חינמיים להורדה כמו אלו שקיימים בוורדפרס למשל.

לחצני ההנגשה החינמיים מביאים לכם פיצ'רים טובים ויעילים להנגשת האתר. לצידם, לחצני הנגשה שמגיעים יחד עם שירות נגישות של חברת הנגשה, עושים עוד משהו חשוב: הם מחברים בין האתר שלכם לבין הפלטפורמה של חברת ההנגשה.

מה שזה עושה אצלנו ב-User A, זה שברגע שלחצן ההנגשה שלנו מוטמע באתר, האתר שלכם מחובר אל המערכות שלנו ועובר גם הנגשה אוטומטית וגם סריקה והשלמה ידנית על-ידי צוות המתכנתים, כולל בדיקה והתאמה של האפשרות לנווט באמצעות מקלדת בכל אתר ספציפי.

הדבר מקנה לנו את האפשרות לאתר כל פרט ופרט שצריך לעבור הנגשה, וכן אנו מעדכנים ומשכללים אל לחצן ההנגשה שלנו בהתאם לשינויים והתמורות בתקנות הנגישות בישראל.

הצהרת נגישות ועדכונים שוטפים

לבסוף, כל אתר נגיש צריך לכלול הצהרת נגישות. אין לכם הצהרת נגישות? אתם חשופים לתביעה, וחשוב להעלות אחת שכזאת לאתר שלכם.

בהצהרה זו אתם בעצם מפרטים את מאמצי ההנגשה שנעשו באתר ואת מאפייני הנגישות שיש בעסק וגם מספקים לגולשים שלכם דרך ליצור אתכם קשר במקרה שמבקר נתקל בבעיית נגישות.

זוהי הצהרה חשובה כיוון שבה אתם מפרטים את כל מה שנעשה באתר למען בעלי המוגבלויות, ובו-זמנית גם אומרים במלוא הכנות כי ייתכנו ליקויים כאלו ואחרים ושבכל מקרה שהתגלה ליקוי, ניתן לפנות אלינו ואנו נבדוק ונתקן בהקדם.

באופן עקרוני, כל אדם יכול לכתוב הצהרת נגישות (ועליו לתאר את מאמצי ההנגשה, את התקן והתקנות שהאתר מחויב להם, מגבלות נגישות, פרטי קשר ותאריך עדכון אחרון).

אולם כדי להבטיח שההצהרה תהיה תקנית, מדויקת ותואמת לדרישות, מומלץ שהצהרת הנגישות תיערך על ידי מומחה לנגישות אתרים.

מומחה נגישות אתרים מכיר את הדרישות והתקנים, ויכול לוודא שההצהרה כוללת את כל המידע הנחוץ.

חוסר דיוק או חוסר במידע, אי-עמידה בתקנים וכיוצא בזאת, כל אלו עלולים לפגום ביעילותה של הצהרת הנגישות ולחשוף את האתר לטענות ותביעות.

התייעצו איתנו

בונים אתרים ומחפשים פתרונות הנגשה יעילים ואיכותיים? ברוכים הבאים ל- User A.

חברתנו עובדת עם מגוון רחב של נותני שירות בענף פיתוח האתרים והאפליקציות, ומספקת מחירים הוגנים לכל כיס, המאפשרים גם לבעלי ובעלות עסקים קטנים ליהנות מפתרון הנגשה מקצועי ואיכותי העומד בתקנות הנגישות.

נשמח לצרף גם אתכם לתוכנית השותפים שלנו, ולהבטיח מרחב אינטרנטי נגיש וזמין לכולם.

שיתוף פוסט:
לוגו אתר תפריט