צרו קשר לקבלת הצעה מיוחדת להנגשת אתרי תדמית וסחר
הנגשת אפליקציה – דומה שונה

הנגשת אפליקציה – דומה? שונה?

כאשר אנו חושבים על נגישות בדיגיטל, לרוב צמד המילים שמיד עולה בראשנו הוא הנגשת אתרים. במאמר זה נרצה להפנות את הזרקור לנכס דיגיטלי נפוץ ושימושי לא פחות: אפליקציות.

אנו גולשים באינטרנט דרך הסמארטפון לא פחות מאשר דרך המחשב ועסקים או שירותים רבים מצויים בסמארטפון בצורה של אפליקציה ולא כאתר שמגיעים אליו דרך הדפדפן (ynet, wolt, pango וכיו"ב). גם האפליקציות הללו צריכות להיות נגישות לאנשים עם מוגבלות, בדיוק כמו כל אתר אינטרנט.

הנגשת אפליקציות לבעלי מוגבלויות, כמוה כנגישות אתרים, ומטרתה לאפשר גישה מלאה לשירותים ולתכנים הדיגיטליים עבור כל מי שמעוניין וחפץ לצרוך אותם.

יצירת אפליקציות נגישות (או לחילופין הנגשתן של אפליקציות קיימות), מבטיחה שכל משתמש יוכל להפיק את המרב מהשימוש בהן, בין אם מדובר בניווט, קריאת תכנים וכיוצא בכך.

נאמר כמו שאנו מקפידים לומר בכל המאמרים שלנו: מעבר לחוק היבש שמחייב עסקים וארגונים להנגיש את האפליקציות שלהם, זוהי זכות באמת ובתמים; זכות להבטיח שוויון הזדמנויות ושימוש נוח ופונקציונלי לכלל הציבור. לכולם מגיע להשתמש באפליקציה שלכם.

מספר סוגים של אפליקציות

כשאנו אומרים נגישות אפליקציות, למה אנחנו מתכוונים?

ישנה מעין הפרדה שאנו עושים בין 3 סוגים שונים.

אתר שהוא רספונסיבי

הואיל והאתר נמצא בדפדפן שבדסקטופ וגם בדפדפן שבנייד, כשאנחנו מנגישים אתר אינטרנט, אנו מוכרחים לוודא שהנגישות קיימת גם בגרסת הנייד.

זאת בעיקרון לא אפליקציה, אך גרסת המובייל של האתר מתפקדת כמעין סוג של אפליקציה ששווה היה לנו לתת לה אזכור במאמר הנוכחי.

בעת שאנחנו מנגישים אתר אינטרנט, אנו מוכרחים לוודא שהכל עובד גם בגרסת הדסקטופ והן בגרסת המובייל.

לרוב כמעט ולא נצפה בבעיות הנגשה בגרסת הניידים שכן שברגע שאתר מונגש בגרסת המחשב, לרוב ההנגשה 'מחלחלת' מטה ותקפה גם בדפדפן של הטלפון הנייד.

עם זאת, אם יש ספק אין ספק. תמיד חשוב לבחון את הגרסה הנוספת. היו ויהיו מקרים בהם נפגוש ברכיבים נקודתיים שמצריכים התייחסות פרטנית בנייד.

אפליקציות היברידיות

מעין גרסה של אפליקציה; זהו אתר אינטרנט ש'עטפו' אותו באפליקציה שניתן באמת להוריד אותה בחנויות של גוגל ואפל.

מדובר בפלטפורמות שיודעות לשאוב את המידע מתוך אתר האינטרנט, ולייצר גרסת אפליקציה.

במקרים רבים אנחנו פוגשים בסוגיות הנגשה מהותיות שחשוב לטפל בהן. בלא מעט מקרים אנו מגלים שהפלטפורמה שעוטפת את האתר באפליקציה, חוסמת פיצ'רים משמעותיים בנגישות.

לכן, במידה ואתם בוחרים בטכניקה זו ליצירת אפליקציה היברידית, אל תסמכו על כך שהאתר שלכם נגיש בדפדפן ואל תסיקו שהנגישות תואצל ממנו גם אל האפליקציה. בדקו שאכן האפליקציה נגישה, שאין כל שגיאה או מיסוך כלשהו שעלולים להפריע לגולשים שלכם.

אפליקציות נייטיב

סוג האפליקציות האחרון הוא מה שנקרא 'אפליקציה אמיתית', ממש אפליקציה לכל דבר ועניין שכולנו מכירים ומורידים מעת לעת.

לאפליקציה האחרונה נרצה להקדיש פסקה משל עצמה.

הנגשת אפליקציות נייטיב

אמרנו דומה ושונה? אז נסביר קצת לעומק.

הדומה

גם באפליקציות נייטיב, בדיוק כמו אתרי אינטרנט, אנחנו צריכים לוודא שהן מאפשרות ניווט ואמצעים מסייעים אחרים עבור גולשים שזקוקים לכך.

למשל, כל תמונה שישנה באפליקציה, מוכרחה להיות נגישה לתוכנות שידעו להקריא את הטקסטים והתיאורים שלהן, מה שנקרא תגיות ALT.

על נושאים שונים ופונקציות שנדרשות להנגשה, תוכלו לקרוא כאן בהרחבה. נשים את הדגש על השונה בין הנגשת אתרים להנגשת אפליקציות.

השונה

בשונה מהנגשת אתרים, נגישות אפליקציות מחייבת אותנו לתהליך עבודה שונה; בעוד שבאתרי אינטרנט, אנחנו אלו שמבצעים את ההנגשה בפועל ומייצרים פתרונות קוד מותאמים נקודתית במידת הצורך, הרי שבהנגשת אפליקציות אנו מספקים מוצר אחר שנקרא "דו"ח פערי נגישות".

במסגרת הדו"ח, שהינו מסמך מפורט שמתייחס לכלל היבטי הנגישות של האפליקציה, אנו מפרטים את כל המסקנות וההנחיות לאחר שחווינו והשתמשנו באפליקציה, בכל פיצ'ר ובכל פונקציה שלה.

לנו כצוות הנגשה, אין יכולת לראות את הקוד של האפליקציה ולהשפיע על הקוד. את דו"ח פערי הנגישות אנו מספקים לצוות הפיתוח של האפליקציה, מציפים את הבעיות, ומלווים את תהליך התיקון ויישום ההמלצות.

מדוע אנחנו לא מייצרים את הפתרונות בעצמנו?

באפליקציות נייטיב לרוב איננו יכולים לייצר את הפתרונות באופן עצמאי, כיוון שכל צוות פיתוח מפתח את האפליקציה בצורה אחרת, אבל זה לא מונע את האפשרות להביא את האפליקציה לרמת הנגישות הנדרשת בחוק.

זהו הבדל מרכזי מאוד שישנו בין נגישות אתרים לבין נגישות אפליקציות. אנחנו מייעצים, משתפים בטקטיקות ועורכים סיעור מוחות יחד עם צוותי הפיתוח. עם זאת, ברמה הביצועית, בהורדת ההחלטות 'אל השטח', הנגשת האפליקציה צריכה להתבצע על-ידי צוות המתכנתים של האפליקציה.

התייעצו איתנו

יש לכם אפליקציה שאתם צריכים להנגיש ואתם לא בטוחים מה הצעד הראשון? או שאתם עתידים לפתח אפליקציה ורוצים לוודא מבעוד מועד שהיא מונגשת ומותאמת לכולם?

בכל שאלה והתייעצות, אנו ב- User A נשמח לסייע. צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה באתר.

שיתוף פוסט:
לוגו אתר תפריט