צרו קשר לקבלת הצעה מיוחדת להנגשת אתרי תדמית וסחר
כיצד עורכים בדיקת נגישות לאתר אינטרנט

כיצד עורכים בדיקת נגישות לאתר אינטרנט?

כולנו מכירים את האמרה הכל-כך ידועה ושבלונית: עסקים בישראל מחוייבים להנגיש את האתר בהתאם לתקן ישראל 5568 ברמה AA.

מעולה, אבל מה זה אומר בפועל? ואולי האתר שלנו אכן נגיש ומתאים לדרישות החוק?

תקן 5568 ידוע גם בשמו "קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט", והוא מבוסס על שורת הנחיות של WCAG 2.0 מטעם ארגון W3C הבינלאומי. התקן נועד להבטיח שאתרי אינטרנט יהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלויות.

רמת נגישות AA משמעותה רמת הביניים של התקן. התקן הבינלאומי קבע 3 רמות נגישות (A, AA, AAA) והתקן הישראלי אימץ את רמת הביניים AA.

זה בא לידי ביטוי בכמה היבטים שבאמצעותם גם אתם תוכלו לבדוק אם האתר שלכם נגיש. אבל!… – כאן יש לנו הסתייגות שאיתה נפתח את המאמר.

האם אתם יכולים לוודא לבדכם שהאתר שלכם נגיש כחוק?

אתם יכולים לראות במה שתכף נאמר המלצה בלבד, ובשקיפות מלאה אנו אומרים בגלוי שאנו חברת הנגשת אתרים וזהו שירות שאנו מציעים. אך למיטב הבנתנו, רק עין בוחנת מקצועית של מומחה נגישות אתרים יחד עם כלים מקצועיים, תוכל לבחון את האתר לעומקו ולבדוק את רמת הנגישות שלו.

בחיפוש מהיר ברשת תוכלו למצוא מגוון של כלים אוטומטיים שעורכים בדיקת נגישות לאתר, כמו WAVE, Axe ורבים נוספים. כל שעליכם לעשות הוא להכניס את כתובת הדומיין, ולחכות לתוצאות.

לאחר שתקראו את המדריך שכתבנו כאן עם כל דגשי הנגישות, יחד עם כלים אלו שיתנו לכם אינדיקציות והכוונות נוספות, תוכלו להרכיב לעצמכם תמונה די מהימנה של רמת הנגישות באתר.

זוהי בדיקה מקדמית מעולה, והיא יכולה לדרבן אתכם לעשות צעדים לקראת אתר נגיש יותר ומותאם לכולם עוד היום.

עם זאת, יש לסייג את האמור ולהדגיש שרק עין מקצועית תוכל באמת ובתמים לבחון כל אספקט ואספקט ולתת לו מענה, בין אם ברמת הנגשה אוטומטית ובין אם ידנית, בין אם ברמת המלצה לבעל/ת האתר ובין אם ברמת התאמה בקוד על-ידי מתכנת.

ואלו הן הנקודות המרכזיות שיעלו לכם בבדיקת נגישות אתר אינטרנט עצמית

ההמלצות הבאות הן בהתאם לתקנות הנדרשות בתקן AA לנגישות אתרים. את חלקן תוכלו ליישם לחלוטין בעצמכם, וחלקן האחר באמצעות עבודת מתכנת.

קריאות הטקסט באתר

הטמעת טקסט חלופי (Alt Text) עבור כל אלמנט שאינו טקסטואלי (כמו תמונות, גרפים וכו'). הטקסט צריך להיות טקסט חלופי שמתאר את התוכן של המיצג הוויזואלי עבור אדם בעל לקות ראייה. את התגיות הללו תוכלו להטמיע בעצמכם במרבית פלטפורמות האתרים דוגמת וורדפרס, וויקס ועוד.

לצד תגיות האלט, עליכם גם לתמלל ולייצר כתוביות לסרטונים; זאת במידה וישנם כאלו. כלומר, לכל תוכן אודיו שמע או וידאו חייב להיות תמלול טקסטואלי וכתוביות.

המערכת שלנו מעניקה תיאורים לתמונות, אך שכוללות בתוכן טקסט (כמו באנרים ופרסומות מסוגים שונים) קשות להנגשה אוטומטית (המערכת האוטומטית מתקשה לקרוא מלל שנמצא בתוך תמונה שהיא מתוכנתת לקרוא כאובייקט חזותי), ולכן יש צורך להכניס עבורם תיאור חלופי באופן ידני.

נספר לכם שכיום אנחנו עובדים על פיתוחים שיאפשרו למערכת שלנו ב-User A להנגיש באופן אוטומטי גם באנרים ופרסומות, דבר שכיום מונגש באופן ידני בלבד.

וודאו שישנה ניגודיות צבעים מספקת בין טקסט לרקע כדי להבטיח קריאות לאנשים עם לקויות ראייה. (תוסף נגישות יכול לדאוג לכך, אך חשוב שגם ברמת הבסיס, האתר יהיה קריא).

פונקציות נגישות באתר

את ההיבטים שנציין עתה ניתן להכיל על האתר באמצעות תוסף הנגשה ו/או באמצעות פעולות תכנותיות על-ידי איש מקצוע.

כל פונקציה באתר צריכה להיות ניתנת להפעלה וניווט באמצעות המקלדת בלבד, ללא צורך בעכבר. הסיבה לכך היא שאנשים עיוורים אינם יכולים להכווין את עצמם באתר שלכם עם עכבר, והם מוכרחים להיעזר במקלדת.

עוד האתר צריך לכלול זיהוי לינקים כאשר הלינקים מוכרחים להיות מובחנים בבירור, לא רק באמצעות צבע אלא גם בתת-הדגשה.

לצד כל אלו, חשוב להימנע מתכנים מהבהבים העלולים להקשות על גולשים עם הפרעות קשב וריכוז ואף לגרום להתקפים אפילפטיים (בהערת אגב, גם אצל אנשים שאינם בעלי סיכון, הבהובים אינם דבר מומלץ).

קבצים חיצוניים נגישים

לא רק האתר שלכם צריך להיות נגיש, אלא כל דבר שמוכנס אליו או מוצע מטעמו.

כלומר, קבצי טקסט ומסמכים שמועלים לאתר כגון PDF, WORD, מצגות פאוור פוינט וכיוצא בכך, צריכים לעבור הנגשה נפרדת מבעוד מועד. הנגשת האתר עצמו לא תנגיש את הקבצים החיצוניים הללו.

כמו-כן, יש לוודא ששירותים חיצוניים שהאתר משתמש בהם, כמו אפליקציות לסליקת אשראי, מילוי טפסים, ביצוע הזמנות ושירות משלוחים, מגיעים לאתר בצורה מונגשת. עצם העובדה שאתם משתמשים בשירותים חיצוניים, אינה פותרת אתכם מהנגשה.

לכן, תוכלו לפנות לאותם ספקים חיצוניים ולוודא זאת מולם (ואנו במסגרת שירות ההנגשה שלנו, בוחנים גם את ההיבט הזה).

ברמת הקוד

אמנם זה לא 'עשה זאת בעצמך' אך מתכנת יכול לסייע בנידון: הקפידו על תאימות עם טכנולוגיות מסייעות. במילים אחרות התוכן שלכם צריך להיות מתוכנן כך שיוכל לפעול עם טכנולוגיות מסייעות, כמו קוראי מסך.

משהו שתוכלו לעשות לחלוטין בעצמכם במרבית המקרים הוא להקפיד להשתמש בהיררכיית כותרות נכונה המחולקת לפי H1, H2, H3 וכו'. הגדרת הכותרות בהיררכיה נכונה, יוצרת מבנה ברור וקריא לתוכן שלכם.

"האם לאחר מכן יש סיכוי שהאתר שלי יהיה נגיש במלואו?"

תמיד ישנו הסיכוי שהאתר שלכם יענה על מרבית דרישות הנגישות ויצמצם באופן דרסטי מאוד את ההיתכנות לחשיפה לתביעה.

עם זאת, הדבר לא פוטר את הצורך בעין בוחנת מקצועית של יועץ נגישות אתרים שיבדוק את הדברים לעומקם.
מומחה נגישות אתרים מבצע פעולות שאדם לא מיומן עשוי להתקשות בהן לבדו או לא להכיר עקב ריבוי התקנות, הסעיפים ותתי הסעיפים.

ניתוח מעמיק של כל רכיבי האתר מאפשר לזהות בעיות נגישות נסתרות. הניתוח המעמיק כולל הן בדיקה ידנית במלוא מובן המילה כשמומחה הנגישות מתנסה וגולש באתר בעצמו, והן בדיקה באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים לבדיקות נגישות, שמטבע הדברים אין לאדם פרטי.

מומחה נגישות אתרים יערוך בדיקות עם טכנולוגיות מסייעות כמו קוראי מסך, יתקן בעיות קוד ותאימות למערכות הפעלה (של ניידים למשל) ויבטיח שכל האלמנטים באתר עומדים בכללי הנגישות בהתאם לתקן AA הישראלי.

הערך המוסף של מומחה לנגישות אתרים ניכר גם בייעוץ ובליווי

אתר נגיש מה שנקרא זה לא דבר שמתרחש ב'זבנג וגמרנו'. שינויים בחקיקה, עדכוני תוכנה ואפילו שינויים קוסמטיים באתר, כל אלו יכולים לחשוף לפתע את האתר לטענות כאלו ואחרות מצד גולשים שמלינים על אתר לא נגיש.

כאן אנחנו מכניסים את הערך המוסף של התמיכה הטכנית המיוחדת שלנו ב-USER A.

בעלות של 490 ₪ בתוספת מע"מ לשנה, אנו מצמידים לכם מומחה נגישות אתרים שמלווה אתכם לכל אורך השנה, זמין עבורכם לכל שאלה, מטמיע שינויים בהתאם לשינויים בחקיקה וכן מלווה כל שינוי בעיצוב האתר ובפונקציונליות שלו.

אנו מספקים ייעוץ והדרכה ללקוחותינו, ורואים בשימור נגישותו של האתר ערך עליון.

מקווים שהיינו לכם לעזר במדריך זה, ואנו כמובן זמינים לכל שאלה והתייעצות נוספות שתידרשנה לכם.

שיתוף פוסט:
לוגו אתר תפריט