אחת המנטרות שאנחנו חוזרים עליהן בכל מאמר מידע באתר, היא שבנגישות אתרים אנו מוכרחים לבחון ולהבטיח שהמידע יהיה נהיר וברור לכל גולש וגולשת. משמעות הדבר, שגם גולשים עם מוגבלות מסוימת יוכלו לצרוך את אותו המידע, ולקבל את העזרים החיוניים להם לצורך כך.
אם תבקרו בבלוג שלנו, תוכלו לראות שאנו נוטים להתייחס ולו לפרטים הקטנים ביותר בנגישות אתרים, והפעם אנו מפנים את אור הזרקורים אל עבר נושא הקישורים הפנימיים.
איך קישור פנימי נראה?
נתחיל בסיפור 🙂
אימו של כותב מאמר זה נרשמה לפני זמן מה לקורס הכרת המחשב. אחד הדברים שהגדירו לה שם זה שלקישור בתוך טקסט במסמך Word יש קו תחתון, והוא צבוע בצבע כחול.
עוד מעט תבינו למה אנחנו מקבילים את הסיפור להנגשת אתרים; מכאן אנחנו יכולים להבין שבקורס הכרת המחשב אנשים עם אוריינטציה טכנולוגית נמוכה נצמדים למה שאנו תופסים כסטנדרט.
אותו קו מתחת לקישור, אותו צבע כחול, אלו הם סממנים מזהים שהפכו לבייסיק.
חזרה להתייחסותנו לאתרי אינטרנט:
אחד מהסעיפים בהנגשת אתרים אומר כי כל מסר שהוא לא מסר כתוב מוכרח לקבל 2 סימנים ויזואליים: במקרה של קישורים – צבע כחול (או צבע מזהה אחר שנבדל מהטקסט) וקו תחתון.
לנראות הזו, שמאפשרת לנו להבין במדויק כי קיים כאן קישור פנימי (או קישור שמפנה את הגולשים מחוצה לאתר) ישנה משמעות עצומה בנגישות האתר.
קישורים שמכילים מידע נוסף
לא נמתח אתכם יתר על המידה ומיד נקפוץ לדוגמה.
למשל: קישור שמוביל לקובץ PDF. במקרה שכזה, עלינו לציין לצורך הנגשת הקישורים באתר כי מדובר בקישור שמוביל לקובץ PDF (למשל לשים בסוגריים את המילה PDF, או לרשום לפני כן 'להורדת PDF לחצו כאן'). ראו גם את המאמר שכתבנו בנושא הנגשת קבצי PDF.
הקו שמנחה אותנו בהנגשת אתרים (ואגב זה טיפ נהדר לחוויית משתמש בכלל) – אל תתנו לגולשים שלכם לנחש. תעזרו להם להתמצא באתר שלכם ולהבין אותו במלואו.
ההבדל בין כפתור לבין קישור
סוגיה נפוצה היא שרבים אינם מבינים או מכירים את ההבדל שקיים בין כפתור לבין קישור.
לקישור פנימי יש 3 אפשרויות שמגדירות אותו בתור קישור:
- קובץ להורדה
- העברה לדף אחר
- להוביל את הגולש למקום אחר באותו הדף (מה שנקרא 'קישור עוגן')
אלו הן 3 מטרות של קישור.
כל דבר שלא עונה לאחת מההגדרות האלה, הוא לא נחשב כקישור, והוא צריך להיות מוגדר בתור כפתור.
כפתור למשל, הוא לחצן שפותח פופ אפ, או לחצן PLAY שמפעיל ועוצר סרטון וידאו או קובץ שמע.
אחד מן ההיבטים שאנו בודקים בעת הנגשת האתר, הוא אם יש הפרדה ברורה ונכונה בין קישורים פנימיים על הטקסט לבין כפתורים שנועדו לבצע פונקציות שונות.
ויש לנו עוד הרבה טיפים שכדאי לכם להכיר
קודם כל אנחנו ממש ממליצים לכם לקרוא את המאמרים שאנחנו מעלים לבלוג – הם ממש כיפיים ומעניינים (ואנחנו לא משוחדים!).
ודבר שני, את כל הידע הזה אנחנו מספקים כשירות הנגשת אתרים לכל דבר ועניין. לכן, אם יש לכם אתר שצריך נגישות, נשמח להיות לכם לעזר ובמחיר של 600 ₪ בתוספת מע"מ לשנה! זה כולל הנגשה ידנית בידי מתכנת מומחה, ליווי טכני לאורך כל השנה ומתן מענה לכל שינוי באתר.