צרו קשר לקבלת הצעה מיוחדת להנגשת אתרי תדמית וסחר
נגישות אתרים – מה זה אומר בפועל

נגישות אתרים – מה זה אומר בפועל?

כמה פעמים פגשתם במושג אתר נגיש? מרביתנו נחשוב באופן מידי על הלחצן המוכר והידוע של אייקון כיסא הגלגלים המופיע בפינה. אך האם עצם קיומו באתר והשינויים שהוא מאפשר (שינוי צבע באתר, התאמות פוקוס, הגדלה או הקטנה של אותיות באתר וכו') יחתמו את הסיפור?

וודאי הבנתם שזו שאלה רטורית ושהתשובה לה שלילית; הפונקציות הללו חשובות, אך הן לא העיקר, ובטח שהן לא מעניקות חותמת נגישות לאתר ולא מגדירות אותו כנגיש כחוק.

דמיינו לעצמכם שאתם עורכים מסיבה, ורוצים להזמין את כולם וכולן ללא יוצא מן הכלל. לכם כמפיקי האירוע חשוב שלכל אחד ואחת באמת ובתמים יהיה כיף. שכולם יוכלו לא רק לבוא למסיבה, אלא גם להפיק ממנה את החוויה המיטבית. זה אומר שמדובר בהרבה מעבר לרמפה לצד גרם מדרגות עבור מי שמתנייד בכיסא גלגלים או מתקשה ללכת.

משמעות הדבר היא ששולחן האוכל יהיה בגובה המתאים, שהשירותים יהיו מותאמים גם לבעלי מוגבלויות, שאם יוקרן סרטון או מצגת לכל באי האירוע אז החרשים יוכלו לקרוא את הכתוביות ועוד.. הבנתם לאן אנחנו חותרים?
נגישות אתרים נמצאת בפרטים הקטנים והגדולים כאחד. לא רק להיות באתר, אלא לצרוך ממנו את כל המידע ואת כל מה שהוא מציע, לרבות סרטונים, תמונות, פיצ'רים כגון סליקה ועוד.

ועתה נצלול לעומק העניין

מוגבלויות מתבטאות במגוון דרכים שונות; חרשות, עיוורון, עיוורון צבעים ולקויות ראייה נוספות, מגבלות קוגניטיביות (הפרעות קשב וריכוז, למשל), סוגיות מוטוריות ועוד (הרשימה ארוכה).

מטרתנו בנגישות אתרים היא להבטיח שכל גולש עם כל מוגבלות שהיא, יוכל לגלוש באתר בקלות ולצרוך ממנו את המידע שרצה בנוחות כמו כל אחד אחר.

הדבר באמת כולל את היכולת להגדיל ולהקטין טקסטים, להפעיל ניווט באמצעות מקלדת במקום השימוש בעכבר, לקבל תיאורים מילוליים לתמונות ולקטעי ווידאו שמוטמעים בתוך האתר. אך זה כולל גם פרטים קטנים בהרבה שלעתים חומקים מתחת לרדאר.

ויודעים מה? אנחנו אמנם מתארים את הפרטים הללו כ'קטנים', שהרי כך הדבר נתפש אצל מי שאינו סובל ממוגבלות. עבור גולש בעל מוגבלות, אותו 'פרט קטן' שנחמיץ בהנגשה, יכול להחריב את כל חוויית הגלישה.
במילים אחרות, מדובר במלאכת מחשבת שנערכת מאחורי הקלעים ומבטיחה שוויון הזדמנויות מלא לכולם.

נגישות אתרים עם כפתור – יש חיה כזאת?

אחת מן השאלות המרכזיות שעולות לגבי נגישות אתרים נוגעת לכפתור הנגישות – האייקון בפינת המסך שבאמצעותו נפתחות אפשרויות ההנגשה ואשר פעמים רבות מזוהה עם התחום כולו.

לכפתור נגישות אין משמעות מהותית שאומרת – אם אני כאן אז האתר הזה נגיש. המשמעות והמהות שלו היא יותר טכנית. ונסביר.

ישנם כפתורי נגישות חינמיים שפשוט 'מלבישים' על האתר פונקציונליות שמזוהה עם נגישות כמו הקטנת והגדלת טקסטים, ניגודיות וכיוצא בזה.

זה מצוין, וזה חשוב, אבל זה לא באמת מנגיש את האתר.

האם מאחורי הכפתור ישנה מערכת הנגשה של חברת נגישות האתרים?

לחצנים חינמיים אינם מחוברים למערכות שכאלו, ואילו אצל חברות נגישות אתרים, לחצני ההנגשה שלהן מאפשרים להן לקבל גישה לאתר.

בפועל זה אומר שמאחורי הלחצנים של חברות הנגשה מצוי מנגנון הנגשה דינמי, שמאפשר התאמות ועדכוני הנגשה אוטומטיים וידניים במטרה להבטיח את נגישות האתר בזמן אמת.

לכן נחלק את התשובה שלנו למספר סעיפים:

  • כן, יש כזה דבר נגישות אתרים עם כפתור הנגשה, כאשר הכפתור מסופק על-ידי חברת הנגשה.
  • אבל, הנגישות של הכפתור שמסופק על-ידי חברת ההנגשה היא אוטומטית ואיננה מספקת נגישות מלאה, אשר מחייבת התאמות ידניות משלימות.
  • כפתורי נגישות חינמיים לא מחוברים לאף מערכת ולכן הנגישות שהם מספקים מוגבלת לפרמטרים כלליים וגנריים שמשאירים בחוץ פרמטרים רבים אחרים הנדרשים עפ"י החוק.
  • וסייג קטן: אנחנו לא יכולים לדבר בשם חברות נגישות אחרות, וייתכן שלא כל כפתור נגישות מטעם חברת הנגשה אכן מחובר למערכת שמנגישה את האתר אוטומטית.

מה נגישות אתרים אוטומטית כוללת?

אחרי שהבנו שכפתור נגישות מטעם חברת הנגשה מהווה מעין 'דלת כניסה' לנגישות אוטומטית, השאלה הגדולה יותר היא – מה נגישות אוטומטית כוללת?

הנגישות האוטומטית היא חשובה והיא מאפשרת לשפר את נגישותו של אתר אינטרנט בחלקים ניכרים ממנו, זאת ללא כל התערבות ידנית.

בין היתר היא כוללת:

  • ניגודיות גבוהה: הגדלת ניגודיות הצבעים באתר כדי לעזור למי שקשה לו להבחין בין פרטים שונים בהם ישנה ניגודיות נמוכה.
  • זום על הטקסט: אפשרות למשתמשים להגדיל את הגופנים שבאתר, כדי שיהיה קל יותר לקרוא.
  • התאמת פונטים: תוספי נגישות מאפשרים שינוי פונטים לסוגים שמתאימים יותר לקריאה.
  • ניווט באמצעות מקלדת: מאפשר למשתמשים לנווט באתר באמצעות מקלדת בלבד, מה שחשוב מאוד למי שלא יכול להשתמש בעכבר. כאן נוסיף סייג ונאמר שפעמים רבות הנגשה אוטומטית אינה מספקת ניווט תקין באמצעות מקלדת, אשר מצריך התערבות של מתכנת.
  • התאמות אוטומטיות לקוראי מסך: הוספה אוטומטית וגנרית של תגיות ושיפורים אחרים שמאפשרים לקוראי מסך לזהות טוב יותר את התכנים באתר.
    הפתרונות הללו משפרים את נגישות האתר מבחינה טכנית ומספקים מענה חלקי לצרכי הנגישות של אנשים עם מוגבלות. עם זאת, חשוב לזכור שהם לא מספקים פתרון מלא לכל סוגי המוגבלויות, וכן לא עונים על כל הרכיבים שנמצאים באתר. לכן נדרשת גם התאמה ידנית לצד האוטומציה.

מה נגישות אתרים ידנית כוללת?

מה שמוביל אותנו אל ההנגשה הידנית באתר האינטרנט שלכם.

השלמות נגישות אתרים באופן ידני כוללת שורה של פעולות על-ידי מתכנת, ומטרתן היא להבטיח שהאתר יותאם במדויק לצרכים של אנשים בעלי מוגבלויות שונות.

ברמת האוטומציה, הנגשה אוטומטית איננה יכולה לספק מענה מושלם להכל. מטרתנו ב-User A כחברת הנגשת אתרים היא לדאוג שהאתר שלכם יהיה נגיש כחוק (וגם נרחיב על מה זה בעצם אתר נגיש כחוק מיד בסוף המאמר).

הנגשה ידנית יכולה לכלול:

מתן תיאורים מפורטים לתמונות (Alt Text) ולקישורים

תיאורים מדויקים ומפורטים לתמונות וקישורים באתר מאפשרים לקוראי מסך להקריא למשתמשים עיוורים את התוכן הוויזואלי.

התאמות ניווט

עיצוב ניווט באתר שיהיה פשוט וברור, עם היררכיה ברורה של כותרות ותפריטים, והבטחה שניתן לנווט באתר כולו באמצעות מקלדת בלבד.

שיפור נגישות לקטעי וידאו

כאן למשל נוכל להכווין אתכם ולהסביר לכם שקטעי הווידאו לא נגישים וצריכים לכלול תרגום לשפת הסימנים, כתוביות ותיאורים שמספקים הסברים על מה שקורה בסרטון לאנשים שלא יכולים לשמוע או לראות.

שימוש בצבעים

התאמת פלטת הצבעים באתר לקריאות טובה יותר, במיוחד לאנשים עם עיוורון צבעים. כולל בחירה בצבעים בניגוד גבוה והימנעות משימוש בצבעים שיכולים להיות מבלבלים.

איכות ומבנה הקוד

כתיבת קוד נקי ותקני, שיכלול את תגיות ומאפיינים משלימים הנדרשים להנגשה.

בדיקות נגישות

המערכות שלנו הן מהמתקדמות ביותר בתחום, ועם זאת אנו לא מוותרים על ההשלמות הידניות, שכוללות ביצוע בדיקות נגישות ידניות המדמות גולשים בעלי מוגבלויות שונות. מטרתנו היא לאתר בעיות שאינן מתגלות בבדיקות אוטומטיות רגילות.

"הנגישו לי את האתר, האם אני מוגן מפני תביעות?"

חשוב לנו לעמוד על נוסח שרווח בתחום נגישות האתרים: 'נגישות מלאה'.

בסופו של יום, אין חיה כזאת נגישות מלאה, וגם במסגרת הצהרת הנגישות, תמיד יודגש שאם יעלו אי אלו בעיות וסוגיות, הרי שיש להציף אותן בפני אחראי הנגישות לצורך טיפול מלא בבעיה.

הדרישה בחוק היא לא שהאתר יהיה מונגש תמיד, אלא שיהיה מונגש בצורה מקצועית ותקינה.

ברגע שגורם מסוים יראה שהאתר מונגש אך כולל בתוכו ליקוי מסוים, כל מה שהוא יוכל לעשות זה להתריע, ולבעלי ובעלות האתר יהיו 60 ימים לטפל בבעיה כנדרש.

המלצתנו הכנה היא להיזהר מסיסמאות דוגמת "אחריות מלאה על תביעות נגישות" או "100% נגישות". מי שבקיא ומכיר את התחום, יודע שאלו הם לא פני הדברים.

מה שאנחנו ב-User A יכולים להבטיח ועושים בכל פרויקט ופרויקט הוא אחד: להנגיש את האתר בצורה תקנית, מקצועית ודקדקנית, כך שהסיכויים לתביעה ישאפו לאפס וכל שניתן יהיה לעשות הוא רק להתריע על ליקוי נקודתי כזה או אחר, ולעזור לכם להפוך את האתר לנגיש אף יותר!

ביוזר A בעלות של 490 ₪ בתוספת מע"מ לשנה, תיהנו משירות נגישות אתרים שיתאים את אתרכם לחוק, ויספק לכם תמיכה ועדכוני הנגשה בכל מקרה שיידרש, בין אם ערכתם שינויים באתר ובין קיבלתם התרעה על ליקוי שיש לתקן.

מקווים שמאמר זה היה לכם לעזר ושפך קצת אור על תחום הנגישות. בכל שאלה והתייעצות, הצוות שלנו ישמח לסייע

שיתוף פוסט:
לוגו אתר תפריט