צרו קשר לקבלת הצעה מיוחדת להנגשת אתרי תדמית וסחר
אילו שינויים באתר מצריכים הנגשה מחדש?

אילו שינויים באתר מצריכים הנגשה מחדש?

הנגשת אתרים מצריכה מעבר יסודי ומעמיק הן באמצעים אוטומטיים והן באמצעים ידניים שבוחנים כל רכיב ורכיב (למשל האם סרטון שמוצג באתר נגיש? האם מסמך שקיים להורדה נגיש או מצריך התאמות? וכיוצא בזה).

לכן, טבעי שכאשר נערוך שינויים באתר העסק שלנו, תעלה פעמים רבות השאלה האם נדרשת הנגשה מחדש עבור משתמשים עם מוגבלויות.

בעלי ובעלות אתרים יכולים לשנות את אתריהם חדשות לבקרים במגוון דרכים, בין אם שינוי תמונות, שינוי רקע ועד לעיצוב קוסמטי מחודש לכלל האתר עם שפת מיתוג חדשה.

חוקי הנגישות בישראל אינם פוטרים אתרים שהונגשו בעבר מלערוך בדיקת נגישות מחודשת; זאת במידה ובוצע בהם שינוי.

החוק מחייב בבירור שהאתר יעניק לכל גולש, ללא קשר למגבלותיו, את היכולת לגשת למידע בצורה נוחה וזמינה בכל זמן נתון.

מתיחת פנים לאתר

נתחיל קודם כל בשאלה הפשוטה מכול, האם שיפוץ לכלל נראות האתר מצריך מעבר של מומחה נגישות אתרים? התשובה היא כן.

כאשר אתר אינטרנט עובר תהליך שמערב עיצוב מחדש, עדכון תכנים, ולעיתים גם שינויים במבנה הטכני כגון פיצ'רים שונים, הרי שעולה הצורך לבחון מחדש עד כמה הוא ברור ונוח לתפעול עבור גולשים עם מוגבלויות.

מתיחת פנים שכזאת כוללת לעיתים קרובות הוספת אלמנטים עיצוביים חדשים כמו קרוסלת תמונות או אקורדיון שנפתח עם טקסטים שאינם גלויים לעין בתחילה, שינויים במבנה התפריטים או במיקום רכיבים אינטראקטיביים, שינויים ברקע האתר וצבע הטקסט וכיוצא בזה.

כל אלו ועוד, עלולים להקשות על הגישה למידע עבור אנשים עם מוגבלויות. היו על הצד הבטוח, והבטיחו שכל גולש וגולשת יוכלו להמשיך ליהנות מהאתר שלכם במלואו באופן שוטף.

הוספת פיצ'ר חדש

הוספתם ולו פיצ'ר אחד חדש לאתר שלא היה קודם לכן?

גם פעולה שכזאת מצריכה הנגשה מחודשת.

לא נאמר תמיד, אך לרוב הוספה של פיצ'ר בודד איננה מצריכה תהליך סבוך ומורכב יתר על המידה. רק מעבר שיאפשר לנו לבחון האם הרכיב החדש נגיש, ובמידה ולא, לייצר את הפתרון הטכני שיפתור את הסוגייה.

לשם הדוגמה, הוספה של טופס חדש יכולה בהחלט להצדיק פניה לחברה שאחראית על נגישות האתר. האם הניווט במקלדת בין שדות הטקסט של הטופס הוא אפשרי? האם ניתן ללחוץ על לחצן השליחה בהקשה על Enter? במידה ומדובר בטופס רב-שלבי, הרי שנבחן כל אחד ואחד משלביו השונים.

יתרה מזאת, גם אם החלטתם להוסיף כמות גדולה של תכנים, הרי ששווה לכם להרים טלפון לחברה על-מנת שתוודא שהכל תקין ומסודר.

מעבר לפלטפורמה חדשה

נדבר על המקרה היותר נפוץ, מעבר מפלטפורמת קוד סגור לפלטפורמת הקוד הפתוח וורדפרס.

פעמים רבות, בעלי ובעלות אתרים בוחרים לעבור לפלטפורמת וורדפרס לאור הנוחות שהיא מציעה והחופש לערוך שינויים כאלו ואחרים.

גם אם הוחלט שעיצוב האתר יהיה זהה ככל הניתן לנראות שהייתה לו בפלטפורמת הקוד הסגור, הרי שחשוב לבצע הנגשה מחודשת.

נאמר אף יותר מכך: באופן וודאי, האתר בפלטפורמה החדשה יזדקק להנגשה חדשה, ממש כמו באתר שלא עבר הנגשה מעולם. מדובר בבניה בקוד באופן שונה ובפיצ'רים שפועלים בצורה שונה.

בנושא זה ראו גם את המאמר שלנו בנושא הנגשת אתרים בפלטפורמות קוד סגור.

הוספת סרטון או קובץ להורדה

במידה והוספתם סרטון לאתר, הרימו צלצול לחברת ההנגשה שלכם; קרוב לוודאי שיעלו המלצות כאלו ואחרות.

כך למשל, במידה והסרטון איננו כולל כתוביות, או אם לא ניתן מסיבה כזאת או אחרת להפעיל את הסרטון באמצעות מקשי המקלדת.

גם הוספת קובץ להורדה באתר מחייבת בדיקה מחודשת של נגישות האתר. כתבנו על כך בהרחבה בשני מאמרים שאנו ממליצים עליהם בחום, האחד עוסק בהנגשת מצגות והשני בהנגשת קבצי PDF. בהחלט שווה קריאה למי מכם שמעוניינים להבין את תחום הנגישות במלואו 🙂

הטמעת מערכת חיצונית באתר

למשל, מערכת סליקה שלרוב מוטמעת בתוך האתר, אך היא איננה חלק מן האתר עצמו.

במקרים שכאלו, אין לנו שליטה מלאה על כך, ואת דו"ח פערי הנגישות אנו נגיש לחברת הסליקה, אם היא תבקש זאת מאיתנו. אבל בגלל שהמערכת מופיעה באתר שלכם, אתם אחראים לנגישות שלה כלפי הגולש ולכן עליכם לדרוש מהספק שהמערכת תהיה מונגשת.

וכמובן, כל מערכת חיצונית אחרת (הזמנות, באנרים וכו'), גם היא מחייבת מעבר ובדיקה של צוותי נגישות.
זכרו תמיד: כל עוד זה מופיע באתר שלכם, אתם האחראים על הנגישות שבו.

הוספת באנר

אמנם מדובר בסעיף קטנטן מבין השינויים שמנינו כאן במאמר, אך לא סתם בחרנו להתעכב על כך.

באנרים כוללים תמונה שיווקית ולצידם גם מסרים פרסומיים כתובים כמו 'מבצעי סוף שנה' או שלל הצעות שיווקיות כאלו ואחרות.

בעלי אתרים רבים דואגים להטמיע תגית ALT בתמונת הבאנר שמתארת עבור עיוורים או בעלי לקות ראייה את מה שרואים בתמונה; למשל 'זוג הורים מחייך עם הילד', או 'ציפורים עפות באופק'. ועם זאת, הם לא מתארים את הטקסט השיווקי שמוצג טקסטואלית על-גבי הבאנר עצמו, ובכך מונעים מהאדם שלא יכול או מתקשה לקרוא את הבאנר להבין את המסר השיווקי המלא שבו וקבל את האפשרות לנצל אותו כמו כולנו.

הוספתם באנר? וודאו שעשיתם זאת כמו שצריך ושכתבתם מילה במילה את התוכן השיווקי גם בתגית האלט.

יצירת גרסת אפליקציה לאתר

כתבנו על כך מאמר שלם שיותר נשמח להפנות אתכם אליו (הוא ממש מקיף). אולם לשם הפסקה כאן, נסביר שאפליקציה, גם אם היא נובעת ישירות מתוך גרסת האתר, מוכרחה לעבור הנגשה נפרדת.

הפיצ'רים עשויים להיות מאוד שונים, והפונקציות שמקנות לגולשים עם מוגבלות את היכולת להתנייד באתר האינטרנט, אינן בהכרח קיימות באלטרנטיבה הקיימת עתה בגרסת האפליקציה.

שינויים בחקיקה

אנחנו מרגישים שדי הקפנו את הנושאים המהותיים ביותר, ולסיום נאמר שבמידה והמחוקק ביצע אי אלו שינויים בחקיקת הנגישות עצמה, הרי שהדבר יצריך מעבר מחדש על האתר או האפליקציה.

מודאגים מליקויי הנגשה כאלו ואחרים אצלכם באתר? ברוכים הבאים ל- User A, ויש לנו הצעה שיכולה להסיר מכם את הדאגה.

אנו מציעים שירותי הנגשה מלאים, כולל ליווי לאורך השנה והטמעת שינויים והנגשות מחודשות בהתאם לצורך, בתשלום שנתי אחיד ע"ס 490 ₪ בתוספת מע"מ, לשנה. בלי אותיות קטנות ובלי תנאים נסתרים.
במידה ועוררנו את סקרנותכם, איזה כיף! פנו אלינו, ונשמח לבחון כיצד נוכל לעבוד יחד.

שיתוף פוסט:
לוגו אתר תפריט