אנימציות באתרי אינטרנט הן דבר תדיר למדי, ולרוב נוכל לפגוש בהן למשל באייקונים המופיעים ברחבי האתר שמוסיפים מראה מרשים ויוקרתי.
נכון, האנימציות הללו הן Nice to have, ומשמשות לאווירה, אך לצד זאת, אל לנו להתעלם מהן. הן מוכרחות להתכתב יחד עם התחיקות הקיימות בתחום הנגישות.
איך נגישות של אנימציה באתר באה לידי ביטוי?
אם לשם הדוגמה יש לנו אייקונים שזזים באופן קבוע עם אנימציה, הרי שאנחנו מוכרחים לספק לגולשים שלנו כפתור או אמצעי טכני כזה או אחר שיאפשר להם להקפיא את האנימציה הזו.
שואלים את עצמכם למה?
כיוון שעלינו לקחת בחשבון גולשים עם בעיות קשב וריכוז שיתקשו להתרכז בתוכן תוך כדי שבצדי המסך מרצדת אנימציה באופן קבוע.
אבל אלו לא רק אייקונים
ניקח כדוגמה סליידר שמדי כמה שניות מחליף תמונה.
גם כאן, במצבים שכאלו, הגולש קורא את המאמר תוך כדי שיש לו רכיב עיצובי נוסף שמושך את העין פעם אחר פעם.
למעשה, אנו 'נירה לעצמנו ברגל' כיוון שנעיב על חוויית הגלישה של המבקר באתר, וייתכן מאוד שגם נקשה עליו להשלים את הפעולה שלשמה הוא הגיע אלינו.
גם כאן, בדומה לאייקונים, עלינו להמציא פתרון טכני שיאפשר להקפיא את האנימציה של הסליידר.
סייגים
במידה והאנימציה לא נמשכת מעבר ל-5 שניות, הרי שאין כל בעיית נגישות באתר ואין צורך לבצע באופן יזום הנגשה.
במידה והאנימציה היא קבועה, כלומר האייקונים או הסליידר שהדגמנו, זזים באופן עקבי, הרי שאנחנו מוכרחים לספק לגולשים דרך לכבות זאת.
מקרים ש'חומקים מתחת לרדאר'
אחד הדברים שאנחנו מאוד אוהבים בתחום שלנו, הוא העובדה שעלינו להסתכל ולחקור ולו את הפרטים הקטנים ביותר.
למשל: בחלק מן האתרים, כאשר ישנה טעינה של מידע, מופיע מעין אייקון של Loading למשך כ-2-3 שניות.
עלינו להתייחס לאנימציה הזאת כאל תמונה סטטית, ולספק לגולש כבד ראייה או עיוור הסבר באשר לפשר האנימציה שמופיעה לו על המסך. הוא הרי איננו יודע שהאתר טוען את עצמו. ניתן ואף מומלץ לשלב לצד אנימציית הטעינה משפט שמסביר את הטעינה כגון 'טוענים מידע מחדש', 'המתינו עוד רגע אנחנו מחשבים את המידע מחדש'.
או במידה והגולש שומר מידע וישנו זמן המתנה, הרי שחשוב לשלב משפט כגון 'רגע אחד, אנחנו שומרים את המידע'.
השורה התחתונה: אנחנו מוכרחים להעביר את המסר.
הנגשת אנימציות ארוכות יותר
עד כה התייחסנו לאנימציות שוליות מאוד, אך מה באשר לאנימציות של למעלה מ-10 שניות ושמעבירות מידע חשוב מאוד?
כך למשל, אנימציה שמסבירה על שימוש במוצר מסוים.
האנימציות הללו מחייבות הסבר, ורצוי שההסבר יהיה כתוב, כלומר הסבר מסודר שממש מפרט עבור הגולש שאיננו מסוגל להשתמש באנימציה את אותו המידע שגולש אחר היה צורך.
ריצודים במסך
לעתים בחלק מן האנימציות ייתכנו ריצודים, דבר שעלול לסכן גולשים עם אפילפסיה (ושם הערך המוסף: ריצודים יכולים גם לסכן אנשים בריאים לחלוטין).
אסור ליצור 3 ריצודים במסך בפרק זמן של שנייה בודדה.
למשל: אתרים של מועדוני לילה או אולמות אירועים שרוצים להראות את הדיג'יי, צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם מעלים סרטון מאירוע.
וכן, אנחנו מאוד רציניים: סרטון שכזה, עלול בהחלט לחשוף אותם לתביעת נגישות.
התייעצו איתנו
הקו שמנחה אותנו הוא שהנגשת אתרים נמצאת בפרטים הקטנים. כל רכיב ורכיב, כל פרט, יכולים לשנות את חוויית הגלישה של הקהל שלנו מן הקצה אל הקצה.
ב-User A אנחנו שמחים להציע שירות מקצועי להנגשת אתרים במחיר אחיד ע"ס 600 ₪ בתוספת מע"מ לשנה.
תשלום שנתי תיהנו מהנגשה ידנית בידי מתכנת מומחה, ליווי טכני ומתן מענה לכל שינוי באתר לכל אורך השנה.
רוצים לדעת יותר? השאירו פניה ונציגינו ישמחו לענות על כל שאלה.