נשים לרגע בצד את העיקרון שנגישות אתרים מסייעת לגולשים עם מוגבלות לצרוך את המידע. גם גולשים ללא כל מוגבלות ייהנו מתוכן מסודר למופת שמציג את המידע באופן ברור ונהיר לכול.
לאחר שהנחנו את היסודות הללו, נאמר כי הדבר נכון כפליים כאשר מדובר על אדם בעל ליקוי ראייה. כיצד הדבר בא לידי ביטוי? איך הוא מתקשר להיררכיית תוכן?
אם יצא לכם לעיין במאמרים קודמים שלנו, אתם וודאי כבר מצפים לדוגמאות. שנקפוץ אל המאמר?
מה זו היררכיית תוכן?
כאשר מדברים על היררכיה של מידע באתר, לרוב נהוג לחשוב על הכותרות. קודם כל, זה באמת נכון וגם לכותרות יש היררכיה שמסייעת לנו ליצור היררכיה לתוכן.
עם זאת, היררכיית מידע/תוכן איננה בהכרח מתייחסת רק לכותרות.
כך למשל, אנו יכולים ליצור תפריט פנימי שמקפיץ את הגולש בהקלקה אל כל אחד מן הנושאים שבטקסט (מעין תוכן עניינים למאמר).
היררכיית תוכן יכולה להתבטא גם בתקציר ראשוני למאמר שמופיע בראש העמוד. כיום נהוג יותר ויותר לראות תקציר AI לתכני כתבות באתרים חדשותיים דוגמת YNET. גם תקציר שכזה מצטרף להיררכיה ומאפשר לקוראים לקבל אינדיקציה על המידע המוצג בפניהם.
באילו מקרים היררכיית תוכן יכולה לסייע לגולשים עם מוגבלות?
נאמר שכותרות הן למעשה הרכיב המרכזי ביותר שעוזר לגולשים עם לקויות ראייה / עיוורים, להבין את היררכיית התוכן שבאתר. רק באמצעות היררכיית כותרות ברורה, יכולים קוראי המסך להבהיר לגולשים את אופן סידור הטקסט.
במקרים מסוימים, מגיעים אלינו אתרים בהם כל כותרות האתר מוכתרות ברמה H3 או אפילו רמות אחרות דוגמת H4 ו-5. כלומר, גולש עיוור שיבקר באתר שלנו, יתקשה להבין את המידע באופן ברור.
יותר זה, נכניס אתכם ממש אל נעליהם של גולשים בעלי לקויות ראייה; במרבית התוכנות קוראות המסך למיניהן, יכול הגולש בעל המוגבלות להקליק על הספרה 1, 2, 3 וכן הלאה כדי לעבור לכותרת הבאה. כלומר, הקלקה על הספרה 2 מעבירה לכותרת רמה 2 הבאה. הקלקה על הספרה 3 מעבירה לכותרת רמה 3 הבאה וכן הלאה.
דמיינו את עוגמת הנפש שגולש ירגיש כאשר הוא יצטרך לנחש את היררכיית הכותרות, ולמעשה לא יידע באמת אם הוא נמצא במקום הנכון בטקסט שלב אחר שלב.
איך תבדקו שהטקסט שלכם נגיש והיררכי?
כלל ברזל – היררכיית כותרות נכונה.
כותרת H1 חוזרת פעם אחת בטקסט ומופיעה בחלק העליון. מיד לאחריה, כותרות H2 בהתאם לנושאים שבמאמר. ישנו נושא מסוים תחת כותרת H2 שמתחלק לתתי נושאים? אם כך הדבר, הקפידו להכתיר אותם ב-H3 וכן הלאה.
לצד זאת, עברו על הטקסט שלכם, בדקו אותו בעין – האם הוא מסייע לגולש להבין היטב את מבנה המאמר?
פסקאות סדורות, פיסוק, חלוקה לסעיפים במידת הצורך, תמונות שמתוארות היטב עם ALT; כל עוד הטקסט מסודר כהלכה, מאפשר קריאה טובה וברורה לגולש ללא מוגבלות ראייה, כך גם הטקסט שלכם יאפשר לגולש עם מוגבלות ראייה להבין את הטקסט באופן היררכי וסדור.
אורך הפסקאות
ההמלצה שלנו ב-User A היא שלא לחרוג ביותר מ-90 תווים בשורה אחת.
לעין קשה מאוד להבין איפה מתחילה השורה הבאה.
ככל שנייצר פחות עומס בראייה הוויזואלית על הטקסט, כך נקל על הגולשים שלנו וביניהם גם גולשים עם בעיות קשב וריכוז.
בנוסף, חלוקת פסקאות ברורה יותר, תקל על הגולשים להתמצא בטקסט.ה
האם תקציר טקסט למאמר הוא הכרחי לנגישות אתרים?
לא, אבל אם תרצו להתחשב בגולשים שלכם ולהנגיש את האתר לכל אחד ואחת, הרי שכל אמצעי עזר שיקל על הגולשים שלכם, הוא מבורך.
למשל, אנשים שיש להם קושי בשפה, יוכלו להיעזר רבות בתקציר הטקסט; הוא יסייע להם למצות את הזמן שלהם. גם עיוור שתוכנת קריאת המסך שלו תקריא לו את התקציר, יוכל להחליט באופן דיי מהיר אם הוא מעוניין להמשיך לצרוך את המידע שבעמוד או לא.
לסיכום, כלל הברזל שלנו הוא שככל שנעזור לגולשים שלנו להתנהל באתר בצורה נוחה יותר, כך הוא יקל על כולם ויהיה נגיש לכולם.
רוצים שגם האתר שלכם יעמוד בסטנדרט הקפדני ביותר לנגישות אתרים? פנו אלינו, ונציג User A ישמח לבחון את האתר.