💡


האם ידעתם: כשהשפה משתנה – גם כיוון המחשבה משתנה. שיקוף הופך ממשק זר למוכר

שינוי כיוון = שינוי חוויית השימוש

כאשר יוצרים ממשק שתומך בשתי שפות או יותר – במיוחד כאשר אחת מהן נכתבת מימין לשמאל (RTL) והשנייה משמאל לימין (LTR) – חשוב להבין שזה הרבה מעבר לתרגום טקסטים.

שפות שונות מובילות לכיוון קריאה שונה מה שמשפיע ישירות על:

  • כיוון היישור של טקסטים
  • מיקום של תפריטים, אייקונים וכפתורי ניווט
  • היררכיה של תוכן בעמוד
  • חוויית הניווט וההתמצאות

כדי ליצור ממשק נוח, הגיוני וזורם – יש להתייחס לממשק בשפה הנגדית כאל השתקפות במראה.

דוגמה פשוטה: ערוץ יוטיוב

נסו לדמיין שאתם נכנסים לעמוד יוטיוב בעברית, ואז עוברים בטעות לשפה זרה שאינכם מבינים.
אם העיצוב "משקף" את ממשק ברירת המחדל – תוכלו לזהות את מיקום הכפתורים גם בלי להבין מילה.
לעומת זאת, אם הממשק נותר בכיוונו המקורי – תחוו בלבול, חוסר התמצאות, ואולי אפילו תוותרו על השימוש.

צילום מסך יוטיוב בעברית

 

 

צילום מסך יוטיוב באנגלית

יוצרים ממשק רב־שפתי חכם

  • הפכו את מבנה הממשק בהתאם לכיוון השפה (כולל ריווח, מיקומים וסדר אלמנטים)
  • השתמשו בתכונות CSS כמו direction, text-align, flex-direction בהתאם לשפה
  • שמרו על עקביות לוגית – כך שמשתמש ירגיש בבית בכל שפה
  • הקפידו על אייקונים אוניברסליים – או על סיבוב/התאמה שלהם בהתאם לכיוון
  • איקונים אחידים – מעבירים את המסר מעבר לשפה הכתובה

יתרון נוסף: גם מי שאינו שולט בשפה – מרגיש בשליטה

היכולת לזהות מיקום ולתפקד גם בלי להבין את הטקסט מחזקת את חוויית המשתמש. זה חשוב במיוחד באתרי תוכן, אפליקציות בין־לאומיות או שירותים שניגשים אליהם משתמשים חדשים מרחבי העולם.


FAQ



כי שפה מכתיבה גם את כיוון הקריאה, הניווט וההתמצאות. השארת מבנה LTR בשפה כמו עברית או ערבית גורמת לבלבול ולחוויית שימוש לקויה.

תכונות כמו direction, text-align, flex-direction, ו־margin-inline-start/end מאפשרות שליטה מדויקת בהתאמת הכיוונים לפי השפה.

משתמשים באייקונים אוניברסליים כשאפשר, או מבצעים סיבוב (כמו חץ "קדימה") לפי השפה. לדוגמה, חץ ימינה באנגלית יהפוך לשמאל בעברית.

כדי שמשתמשים יוכלו לנווט גם כשהם לא מבינים את השפה – על סמך מבנה מוכר ותחושת שליטה ויזואלית.

הפעילו את האתר בשפה השנייה ובקשו ממשתמש שאינו מכיר את השפה לבצע פעולה פשוטה. אם הוא מצליח – העיצוב עובד. אם לא – צריך לשפר התאמות כיוון ויזואליות.

עודכן בתאריך: