כך בונים מערכת שאנשים רוצים להשתמש בה
תעצרו לרגע ותחשבו על הסמארטפון שלכם.
האם שיניתם את תמונת הרקע?
האם התקנתם את האפליקציות שאתם הכי אוהבים?
יש סיכוי טוב שגם בחרתם רינגטון, צבעים, גופנים, ואולי אפילו את מיקומי האייקונים.
כל הפעולות הקטנות האלה – הן לא מקריות. הן חלק מהדרך שבה אנחנו הופכים מערכת טכנולוגית לשלנו.
התאמה אישית יוצרת שביעות רצון
בדיוק כמו הסמארטפון, כל מערכת או ממשק צריכים לאפשר למשתמש להתאים את החוויה לצרכים ולהעדפות שלו – ולא להכריח אותו להתאים את עצמו למערכת.
בין אם מדובר באתר, אפליקציה, מערכת מידע או עמדת שירות – היכולת של המשתמש לשלוט, לשנות ולהרגיש בבית היא מה שמבדיל בין מערכת מתפקדת לבין מערכת אהובה.
נגישות היא חלק בלתי נפרד מההתאמה האישית
המשתמשים שלכם לא זהים. יש מי שמעדיף טקסטים גדולים יותר, יש מי שזקוק לניגוד צבעים גבוה, יש מי שמנווט רק עם מקלדת או עכבר מיוחד. כשמערכת מכבדת את ההעדפות והצרכים של המשתמש, היא לא רק נגישה – היא גם אנושית יותר.
מה זה אומר בתכלס?
- לא להסתיר תפריטים או פונקציות מתחת לעיצוב כבד.
- לא לנעול פונקציות בהתנהגות קבועה שאי אפשר לשנות.
- לאפשר התאמות נראות, נגישות ושליטה בסיסית.
- ולא פחות חשוב – לבדוק איך זה נראה ומתנהג בפועל, במצבים אמיתיים.
לסיכום
מערכת מצליחה היא מערכת שמסתגלת למשתמש – לא כזו שדורשת ממנו להסתגל אליה.
אנחנו חיים בעידן של חוויות מותאמות אישית. המשתמשים מצפים לזה – ונענים לזה בחיבה, נאמנות ותחושת שייכות.