💡


האם ידעתם:

גם אם העסק קטן ופטור מחוות דעת של מורשה נגישות שירות, בצעו לפחות התאמות בסיסיות כמו שילוט ברור ונגישות טלפונית, זה פשוט וזמין ומשפר מיד את חוויית השירות.

מורשה נגישות שירות הינו איש מקצוע שהוסמך ולמד לעומקו את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וכן את כל תקנות הנגישות לשירות.

ומה זה אומר כשמורידים את התפקיד אל השטח?

מדובר באיש מקצוע שמתוקף תפקידו לתרגם את היכרותו ובקיאותו עם החוק למעשים; איך העסק צריך להיראות, להתנהל ולתת שירות לאנשים עם מוגבלות.

מורשה נגישות שירות מוסמך למלא תפקיד זה, זאת לאחר שעמד בבחינות הסף ונרשם בפנקס מורשי הנגישות.

אמנם אין מדובר בשירות שאנו ביו אי אקססביליטי מעניקים, אך אנו מצויים בקשרים ענפים עם גורמים רלוונטיים, וביכולתנו לדייק אתכם את צורכיכם.

להלן, בכל זאת נבקש לעשות מעט סדר ולהסביר מה זה מורשה נגישות שירות? מי חייב בו? מה הוא עושה בפועל? ומה חשוב לדעת כבעלי עסקים הנדרשים לעמוד בתקנות הנגישות.

תפקידו של מורשה נגישות שירות

מורשה נגישות שירות הוא איש מקצוע שהוסמך ע"י המדינה לתת חוות דעת מקצועית ותכניות עבודה בנושא נגישות השירות.

אם ננסה לסכם את תפקידו בשורה אחת (וחשובה), הרי שמורשה נגישות שירות בוחן כיצד להבטיח שאדם עם מוגבלות יקבל את אותו שירות כמו כל אדם אחר.

עבור רבים מאתנו, הדבר נדמה כמובן מאליו, אך עבור אדם בעל מוגבלות, פעולות דוגמת להיכנס לשטח מסחרי מסוים, להבין את השירות המתקבל אצל נותן שירות, לשאול, לשלם, להשתתף; כל אלו הן פעולות שעבור חלקים באוכלוסייה, הן מצריכות עזרים מסוימים.

נדגיש ונאמר כי אין מדובר ביועץ כללי, או תפקיד שולי. זהו מקצוע מוגדר בחוק המצריך הכשרה יסודית.

תחומי אחריותו של מורשה נגישות שירות

1. התאמת העסק לקהל בעל מוגבלות

נדגים למשל את האופן שבו אנשים יכולים להמתין ולעמוד בתור, השילוט ברחבי העסק, הנגשתם של מסמכים, אופן קבלת השירות במוקד טלפוני, בדיקת אתר האינטרנט ועד להדרכות עובדים; מורשה נגישות שירות מתמקד בתהליך המתרחש בין בית העסק לבין מקבלי השירות.

כאן נתעכב ממש לשורה אחת בודדה לציין כי ישנו הבדל משמעותי בין מורשה נגישות שירות לבין מורשה נגישות מתו"ס. מורשה נגישות שירות שכשמו כן הוא, והוא מתמקד בהנגשת השירות; מורשה נגישות מתו"ס לעומת זאת, עוסק בתכנון הבניין, רוחב דלת וכיוצ"ב. 

2. סקירת ליקויים

כחלק מתפקידו, מורשה נגישות שירות עורך בדיקות ומכין דו"ח רשימת ליקויים שנועד להרים דגל מול בעל/ת העסק, ובו-זמנית גם להציע פתרונות בהתאם.

בנוסף, מורשה נגישות השירות מגדיר לוחות זמנים לביצוע ההתאמות, ומוודא שאכן הליקויים מתוקנים.

אילו עסקים חייבים לעבוד עם מורשה נגישות שירות?

באופן עקרוני, כמעט כל עסק או גוף שנותן שירות לציבור, מחויב להנגיש את השירות.

בפועל, החוק והתקנות עושים הבחנה בין עסקים קטנים לבין עסקים בינוניים וגדולים, גם לפי שטח העסק וגם לפי סוג הרישיון.

ישנם עסקים קטנים שיכולים לפעול ב"מסלול תצהיר". מסלול זה פירושו שהעסק לא צריך להזמין מורשה נגישות שירות להכנת חוות דעת מלאה, אלא רשאי להצהיר בעצמו שהוא עומד בדרישות הנגישות הבסיסיות.

מנגד, עסקים גדולים יותר, דוגמת רשתות, קניונים, בתי מלון, מוסדות ציבור ועוד, נדרשים לחוות דעת מלאה של מורשה נגישות שירות.

נאמר שגם אם עסק קטן פטור מחוות דעת פורמלית, אין זה אומר שהוא פטור מן החובה לאפשר נגישות סבירה דוגמת שילוט, גישה, היענות ללקוח עם מוגבלות, נגישות טלפונית וכדומה.

הסעיפים המבדילים בין עסק שחייב מורשה נגישות שירות לבין עסק שלא

1. גודל העסק (בדרך כלל לפי שטח)

עסקים גדולים  עם שטח מסחרי משמעותי, חייבים חוות דעת של מורשה נגישות שירות.

עסקים קטנים, למשל חנויות קטנות, מספרות, משרדים קטנים, נותני שירות שעובדים בשטח מצומצם, אלו יכולים לפעול במסלול תצהיר בלבד.

2. סוג רישיון העסק

ישנם סוגי רישיונות שהחוק מגדיר ככאלה שחייבים חוות דעת מקצועית. למשל מוסדות ציבוריים, מוסדות בריאות, מוסדות חינוך, מקומות בילוי גדולים, מרכזים מסחריים ועוד.

עסקים קטנים שמחזיקים רישיון פשוט (כמו חנויות ומשרדים קטנים) לרוב אינם חייבים בחוות דעת מלאה.

3. היקף קבלת הקהל

עסק הפועל מול קהל רב, עם שירותים מגוונים, יידרש למורשה נגישות שירות.

עסק שאינו מקבל קהל או מקבל קהל מצומצם מאוד ובתהליך פשוט למדי, לרוב יוכל להצהיר בלבד.

4. היקף הסיכון לליקויי נגישות

בעסקים שבהם חוויית השירות כוללת מתקנים, תורים, מוקד שירות, אזורים רבים במבנה וכדומה, דרושה בדיקה מקצועית.

5. דרישות רישוי עסקים ברשות המקומית

חלק מהרשויות קובעות ספים ברורים. למשל: מעל X מ"ר, הרי שהעסק חייב במורשה נגישות שירות, ומתחת לכך, במסלול תצהיר בלבד.

מה מורשה נגישות שירות בודק בפועל בעסק?

היכן כן ישנה הלימה בין השירות שאנו מספקים להנגשת אתרים לבין מורשה נגישות שירות?

כחלק מתחומי אחריותו, על מורשה נגישות שירות לבחון גם את הנגישות הדיגיטלית של העסק; האם אתר האינטרנט נגיש? האפליקציה? עמדת השירות העצמי שמסתמכת על תוכנה? מערכות זימון התורים? וכיוצא בזאת.

מורשה נגישות השירות יתאם במידת הצורך, את השירותים הנדרשים ממומחי נגישות אתרים, ויבטיח שגם ה'חזית הדיגיטלית' נגישה לבעלי מוגבלויות.

וכמה מילים לסיום

אנחנו נתקלים בזה גם בנגישות אתרים, ורוצים לומר משהו שהוא הרבה מעבר לחוק.

נגישות פעמים רבות נתפשת כמעין 'עול', עוד חוק שהמחוקק עשה כדי לקחת כסף.

אבל בפועל, עסקים שעובדים עם מורשי נגישות שירות, ושמנגישים את האתר שלהם, למעשה מאפשרים שלא להדיר לקוחות שרוצים לצרוך שירות כשווים בין שווים.

נשים את החוק בצד, ונאמר שכאשר אתם מנגישים את העסק שלכם, אתם עושים טוב, אבל באמת טוב, על לבם של צרכני שירות רבים.

עודכן בתאריך: