נניח לרגע שאתם בעלי עסק שפונה לישראלים, אך אינכם נמצאים פיזית בישראל. האם החוק הישראלי חל גם עליכם? המקרה הבא ממחיש את הדילמה בצורה מדויקת.
מדריך טיולים ישראלי שחי בתאילנד פנה אלינו עם שאלה פשוטה אך חשובה: האם הוא מחויב להנגיש את האתר שלו? האתר עצמו פונה לישראלים שמחפשים מדריך מקומי דובר עברית בטיול הבא שלהם לתאילנד.
מדובר באתר בשפה העברית, שמציע שירותים ישירות לציבור בישראל – גם אם העסק פועל כולו מתאילנד.
לפי התקן הישראלי – התשובה ברורה: כן, הוא מחויב. כל אתר שפונה לציבור בישראל, בין אם הוא מופעל בארץ או בחו"ל, מחויב לעמוד בדרישות תקנות הנגישות. אבל כאן נכנס ההיבט המשפטי הפרקטי: לתקנות הישראליות אין יכולת ממשית לאכוף את החוק על עסק הפועל מתאילנד, עם מספר עסק מקומי, וללא התאגדות או נוכחות רשמית בישראל.
האם אפשר להתעלם מהחוק כשאין אכיפה?
כאן נכנסים לשטח האפור. מצד אחד, יש חובה עקרונית – התקן ברור, וכולל גם אתרים זרים שפונים לישראלים. מצד שני, אם אין אפשרות מעשית לאכוף את התקנה על עסק בתאילנד, נוצר מצב שבו בעל העסק נדרש להחליט בין נטילת סיכון משפטי לבין פעולה פרואקטיבית שתאפשר לו 'לישון בשקט'.
במקרה של אותו מדריך טיולים – המלצנו לבצע הנגשה בסיסית, במיוחד כשמדובר בעלות שנתית נמוכה יחסית שיכולה למנוע כאבי ראש בעתיד. גם אם נכון להיום אין אכיפה, דברים עשויים להשתנות, ולו רק מבחינת גישה של לקוחות, שיתופים במדיה החברתית, או מקרים בהם תוגש תלונה מצד אדם עם מוגבלות.
לאחר לבטים, הוא החליט לקחת את הסיכון – ולא להנגיש. זהו כמובן שיקול לגיטימי, אך חשוב לדעת שזהו סיכון מודע. גם בהיעדר רגולציה חוצת גבולות – הנגשה אינה רק עניין חוקי, אלא גם עניין מוסרי ושיווקי.
אנחנו מהצד שלנו, רצינו לוודא שאנחנו מסבירים את הנושא על בוריו ולא מותירים כל 'שטח אפור' נתון לפרשנות. אז נכון, לא תמיד תהפכו ללקוחות שלנו, אך תמיד תקבלו מאתנו שירות מקיף ומלא.