תיבות סינון הן כלי שימושי ונפוץ כמעט בכל אתר, החל מסינון מאמרים ותכנים ועד לסינון מוצרים בחנויות אונליין.
מה שנראה כאלמנט פשוט, הופך תחת זכוכית המגדלת של נגישות האתרים למרכיב ש... ובכן וודאי לא תופתעו לגלות: מרכיב שיכול לקבוע אם האתר באמת מונגש לכלל המשתמשים, או שמא הוא מותיר חלק מהגולשים מאחור.
להנגשת תיבות סינון ישנם כמה כללים בסיסיים שחייבים להקפיד עליהם, זאת כדי להבטיח חוויית שימוש נוחה ושוויונית גם לגולשים עם מוגבלות.
התחילו בכותרת ברורה
כמעט תמיד, תיבת סינון תפתח עבור הגולש/ת אזור חדש באתר. לכן מומלץ להקדים אותה בכותרת ברורה, כדי לאפשר לגולשים המשתמשים בתוכנות קוראות מסך להבין מיד באיזה אזור הם נמצאים. ללא כותרת שכזו, שתבהיר למשל שהגיעו לעמוד שמסנן ומציג רק את המאמרים שעוסקים ב'צמחי מרפא' לשם הדוגמה, הרי שעלול להיווצר בלבול שיפגע ביכולת הניווט באתר.
דמיינו גולש עיוור שצריך לנחש בכוחות עצמו אם הגיע או לא הגיע למקום הנכון.
הקפדה על סימון נכון באמצעות כותרות היא אינה רק עניין אסתטי; זהו כלי חיוני שיבטיח שתוצאות הסינון לא יהפכו לאזור מנותק שאינו מובן לכל המשתמשים.
נגישות מלאה למקלדת
כלל ברזל בהנגשה הוא שהכול חייב לעבוד עם מקלדת. מה שנקרא 'ניווט באמצעות המקלדת'. החל מהמעבר בין שדות ופקדים, דרך סימון אפשרויות, ועד להפעלת כפתור הסינון עצמו.
חלק מן הגולשים שזקוקים לאתר נגיש, צורכים את המידע ללא העכבר, לכן, אם בתהליך הסינון לא הם לא יוכלו להשתמש בסנן או להתקדם באמצעות המקלדת בלבד כדי להשיג את התוצאה הרצויה, משמעות הדבר היא שתיבת הסינון אינה נגישה בפועל.
הודעה על שינוי אוטומטי בתוכן
במקרים רבים, בחירת אפשרות אחרת בסינון משנה באופן אוטומטי את התוכן שמוצג בדף האתר, למשל את רשימת המאמרים או המוצרים. עלינו לספק הודעה לעיוורים או למשתמשים שנעזרים בקורא מסך, שתתריע כי התוצאות השתנו.
בהיעדר הודעה שכזו, המשתמשים עלולים לחפש לשווא כפתור כגון "הצג תוצאות", ולא להבין שהתוכן כבר התעדכן.
ההנחיות לכך צריכות להופיע מראש, עוד לפני טופס הסינון עצמו.
מיקום תיבת הסינון באתר
ברוב המקרים, תיבת הסינון צריכה להופיע לפני אזור התוכן המרכזי, בין אם מדובר במאמרים או במוצרים. הסיבה פשוטה: כך הזרימה הטבעית של הגולש נשמרת, והחיפוש נעשה קל וברור.
אם מסיבה כלשהי בוחרים למקם את תיבת הסינון אחרי התוכן, יש להפעיל שיקול דעת ולספק פתרון חלופי, למשל כפתור "עבור לתוצאות" בסוף הטופס, שמעביר את הפוקוס ישירות לאזור התוצאות.
אחרת, המשתמשים, ובעיקר מי שנעזרים במקלדת ובתוכנות קוראות מסך, ייאלצו לעבור מסע מייגע למדי.
הנחיות לסינונים מורכבים
במקרים רבים, תיבות הסינון אינן פשוטות כפי שהדגמנו עד כה, אלא תלויות בשלבים. לדוגמה: באתר רכבים שבו יש לבחור קודם סוג רכב (סדאן, משפחתי, מסחרי), ורק לאחר מכן נפתחות אפשרויות נוספות כמו יצרן, צבע או דגם.
בסינונים מורכבים חלה עלינו החובה לספק הנחיות ברורות למשתמשים. ניתן לשלב הסבר בקול עבור קורא מסך, למשל: "בחר יצרן כדי להמשיך ולבחור צבע ודגם".
ללא הנחיות אלו, המשתמשים יתקשו להבין את סדר הפעולות הנדרש.
זכרו: הגולשים שלכם לא צריכים לעסוק בניחושים.
כל פקד מוכרח להיות ברור
כל רכיב בתיבת הסינון, תיבה, רשימה נפתחת או כפתור, חייב לכלול תיאור ברור מה שנקרא Label.
המשתמשים צריכים לדעת בדיוק מה מטרת כל שדה ומהן הפעולות האפשריות.
גם בהודעות שגיאה, שמופיעות כאשר ממלאים שדה בצורה לא נכונה, עלינו להקפיד על הנחיות נגישות; לא להסתפק בסימון בצבע אדום, אלא לכלול הסבר טקסטואלי המפרט מה השתבש, כדי שכל משתמש ומשתמשת יוכלו להבין ולתקן.
לסיכום
תיבות סינון אינן רק אלמנט טכני באתר, הן רכיב קריטי לחוויית המשתמש.
כאשר הן מונגשות כהלכה, הן מאפשרות לכלל המשתמשים, לרבות אנשים עם מוגבלות, להתמצא בתוכן ולבצע פעולות בצורה עצמאית.
הקפידו על מיקום נכון של הסינון, על כותרת ברורה, על הודעות על שינוי תוכן, על נגישות מלאה למקלדת ועל הנחיות פשוטות בסינונים מורכבים. בכך תוכלו להבטיח שגם אלמנט זה, שנראה לפעמים "שולי", יהפוך לנגיש, שוויוני וידידותי לכולם.
ובכל שאלה והתייעצות, נשמח לסייע - צוות USER A הנגשת אתרים