פורטלים גדולים, אתרי חדשות, חנויות מקוונות ענקיות ואתרים שמוגדרים כ"מפלצות תוכן", כל אלו נראים לעיתים כאתרים רגילים ממבט ראשון, אך בפועל הם מציבים אתגרי נגישות ייחודיים ומורכבים.
מה שמאפיין פורטל הוא שלמשתמשים יש אין-ספור אפשרויות, ותחת קורת גג אחת קיימים תתי-אתרים שלמים, שלכל אחד מהם חיים משלו, עולם שלם, ממשק שונה, תוכן שונה, וחוויית שימוש אחרת.
Ynet, למשל, הוא לא רק אתר חדשות, אלא גם בית לכתבות לייף-סטייל, מחשבונים, אזור משחקים, מדורי טכנולוגיה, וכל אחד מהם מתפקד כמו אתר בפני עצמו.
אז איך ניגשים אל המלאכה?
מאות תרחישים שונים באתר פורטל אחד, מאיפה בכלל מתחילים?
למשל, בפורטלים מורכבים, החיפוש אחר כתבה אחת עשוי להניב עשרות תוצאות, בליווי עשרות פילטרים. לכן, גישת ההנגשה צריכה להיות שונה מהרגיל: לא מתחילים "להריץ" על כל האתר בדיקות, אלא קודם כל עושים סדר.
השלב הראשון שנעשה הוא למפות תרחישים: להבין איך הגולש מתנהג, אילו פעולות הוא מבצע הכי הרבה, ומהם השימושים הנפוצים ביותר בפורטל. לא מנגישים הכל בבת אחת פשוט כיוון שזה בלתי אפשרי. צריך להתחיל מן הלב של האתר, מהמקומות שבהם הגולשים נמצאים הכי הרבה.
ננגיש קודם כל את מה שיתן את הערך הכי גבוה
אחרי שנזהה את התרחישים המרכזיים, נעבור לשלב הבא: נבדוק אילו אזורים באתר חולקים מאפיינים משותפים - ונתמקד בהם.
למשל, ב-Ynet סביר להניח שהכתבות הרגילות מקיפות אחוז גבוה מכלל התוכן באתר. אם ננגיש את מעטפת הכתבות, הרי שנשיג השפעה מיידית על הנגישות הכללית של הפורטל.
לעומת זאת, להנגיש אזור משחקים או מחשבונים מורכבים - עשוי לקחת פי כמה וכמה יותר זמן, ולהשפיע על אחוז קטן יותר מן המשתמשים. הכל עניין של סדר עדיפויות.
כך מחליטים מה להנגיש קודם - לפי היקף השימוש, המורכבות הטכנית, וההשפעה בפועל.
לשקול להכשיר את הצוות הפנימי של הפורטל
בשונה מאתר קטן שמתעדכן לעיתים רחוקות, פורטלים משתנים בלי הרף, כל שכן אתרי חדשות. באתר חדשות יעלו עשרות עדכונים ביום - בין אם זה פוש חדשותי, מאמר חדש או כותרת מתעדכנת. במצב כזה, תהליך ההנגשה לא יכול להישאר חיצוני בלבד.
דווקא כאן יש מקום לחשוב אחרת: להכשיר את צוות הפיתוח של האתר - כדי שיבינו בעצמם איך מיישמים הנגשה כחלק משגרת העבודה. בטווח הקצר ההכשרה אולי תעלה יותר, אבל בטווח הארוך - זו השקעה משתלמת, ולעתים פשוט חיונית.
הכל הופך להיות אינהאוס - והאתר נגיש גם בפיתוחים העתידיים.
ומה לגבי תוכן שמעלים פרילנסרים / גורמים חיצוניים לאתר?
עוד אתגר שמאפיין פורטלים גדולים הוא שחלק מן התוכן נכתב ומועלה על־ידי פרילנסרים ולא על-ידי עובדים קבועים פנימיים. כל כתבת דעה, מאמר פרשנות, או אפילו מתכון - יכולים להיכתב על־ידי כותב חיצוני. דבר שכזה קורה לא אחת למשל באתרים של מוסדות אקדמיים בהם הסגל הלימודי מעלה תכנים לאתר.
במקרים כאלו, קשה לפקח על רמת ההנגשה של כל מאמר. מצד אחד, הכותב מייצר תוכן שמזוהה עם האתר. מצד שני, אין עליו שליטה מלאה.
הפתרון:
ראשית, לוודא שהמערכת עצמה מאפשרת העלאה נגישה - לדוגמה, אפשרות להזין תיאור לתמונה (alt).
שנית, כדאי להכשיר את הכותבים עצמם, גם אם הם פרילנסרים, להבין כיצד להעלות תוכן נגיש. לפחות להבין את הבסיס.
בנוסף: חשוב לציין בהצהרת הנגישות שהאתר כולל גם תכנים שמועלים על-ידי צד שלישי, ושיתכן שאין עליהם פיקוח מלא. זה מגן על האתר, וגם מעלה את המודעות.
לסיכום
הנגשת פורטלים גדולים דורשת מחשבה אחרת, לא לפי רשימה טכנית, אלא לפי תרחישים, היקף שימוש ותחזוקה שוטפת. כשהאתר מורכב ודינמי, הבחירה מה להנגיש קודם, איך לחלק את העבודה, ואיך לשתף את הצוות הפנימי, היא זו שעושה את ההבדל.
בסוף, לא מדובר רק בעמידה בתקנות: אלא ביצירת חוויית משתמש נגישה, שוויונית וחכמה, גם במערכת הכי מורכבת שיש.
ויש לנו את הניסיון בהנגשת פורטלים. לכן בכל שאלה והתייעצות, אנו ב-USER A נשמח לעמוד לשירותכם, עם צוות מקצועי.