כדי לענות על השאלה הזאת כמו שצריך, אתה חייב לשאול קודם: מהם הסיבות שבגללם בנית את אתר שלך? אבל לפני זה אנסה לענות בקצרה מהי בכלל נגישות ? נגישות באתרי אינטרנט ובממשקי מחשב פרושה למעשה:
- ממשק משתמש קל לתפעול.
- תמיכה באפשרויות ניווט שונות.
- התאמה לאוכלוסיות שונות בקהלי היעד (גיל, מין, השכלה, מגבלה).
- בחירת צבעים טובה.
- מבנה היררכי ברור וקל להבחנה של מבנה האתר.
- מבנה היררכי ברור וקל להבחנה של תוכן.
- תוכן קל להבנה.
בשלב זה עולה השאלה "אבל זה נכון לכולם! מה קשור כל זה לנגישות ברשת ?" זאת בדיוק הנקודה. נגישות היא אינה "רק" עבור אנשים עם מוגבלויות אלא עבור כולם. נגישות למעשה מאפשרת לכולם לגלוש בקלות ובנוחות ברשת. היכולת לבצע התאמות מסוימות כדי להתאים את הממשק אל הגולש במקום שיהיה הפוך רק מקל על כלל הגולשים. כמה פעמים גלשתם ברשת בלילה ובשל עייפות הגדלתם את גודל הפונט (בד"כ בעזרת CTRL + "+" או גלגלת ).
עכשיו נחזור אל השאלה למה אנחנו בונים בכלל אתרי אינטרנט? תציצו בתמונה הבאה:
אחרי שבחנו את הסיבות שבגללם בנינו את האתר מלכתחילה אני אפרט למה לעשות זאת. התפקיד שלכם הוא לבדוק אם כל אחת מהסיבות להלן תומכות ומקדמות את הסיבות שבגללם בניתם את האתר.
חברתית
כלל חשוב בעולם העסקים: עסקאות עושים עם אנשים ולא עם עסקים. עסק עם מודעות ורגישות ללקוחותיו, שיכול, רוצה ועושה התאמה מיטבית בין המוצר ושירות שהוא מספק לבין לקוחותיו יהיו אשר יהיו. עסק כזה נתפס ע"י הציבור כעסק טוב יותר, כדאי יותר, רגיש לצורכי הזולת באשר הם. הוא נתפס כעסק שניתן לסמוך עליו בכל מקרה שלא יקרה. שיפור התדמית בעיני הציבור חשובה לאין שיעור.
UX טוב יותר
יצירת ממשק עבור אנשים עם מוגבלויות מחייבת את מאפיין האתר להתמודד עם בעיות שלרב נראות שוליות ביותר. לדוגמה סימון שדות חובה. נשמע דבילי ? אולי. כאשר אתם לא מסמנים שדות חובה, גולשים סטנדרטים שיחצו על כפתור "שלח" ללא מילוי שדות החובה יקבלו הודעות שגיאה. עבורם התמודדות עם בעיה זו היא שולית אבל עבור עיוור שאינו יודע מה שדה חובה, הוא צריך לנסות להבין למה הטופס לא נשלח, היכן בוצעה השגיאה, וכיצד לתקן. זאת רק טעימה של בעיה קטנה. אנשי UX שמתחשבים בבעיות נגישות נמנעים בראש מבעיות אלו ואחרות. כך למעשה הם עוזרים לאנשים עם מוגבלויות אבל למעשה יוצרים שיפור עצום בחוויית המשתמש עבור גולש סטנדרטי.
עיצוב טוב יותר
כאשר המעצב שומר על יחס צבעים כפי שהוגדר בתקן לאתרים נגישים (אותו נלמד בהמשך) הוא מוודא שהטקסט יהיה קריא יותר. הוא יותר לשמור על המסר עבור כולם כולל עיוורון צבעים. הוא מבין שעליו מוטלת האחריות של העברת התוכן והמסר אל הגולש. ככל שהמסר יהיה ברור יותר כך יותר ויותר גולשים יוכלו להיחשף אליו. קחו למשל את שני התמונות הבאות, מי משניהם ברור יותר ?
עיצובים שכאלו נפוצים יותר ממה שנודה.
תוכן ברור יותר
כתיבת תוכן הוא הנושא הכי חשוב שיש. כל גולש המגיע לאתר שלכם, מגיע עם מטרה, מידע שהוא רוצה וצריך למצוא. בין עם זה חיפוש אחר חומר מקצועי או משחק ברשת. ככל שהאתר שלנו יהיה כתוב טוב יותר כך הגולשים יוכלו למצוא את התוכן שהם מחפשים בצורה קלה יותר. הכל זה פרטים הקטנים.
קוד טוב יותר, ברור יותר, נקי יותר
כאשר מתכנתים אתר או אפליקציה ולוקחים בחשבון את נושא הנגישות, למעשה מייצרים קוד שהוא טוב יותר נקי יותר וברור יותר לכולם ובעיקר למנועי החיפוש. נגישות מחייבת את המתכנתים לשמור על קוד הכתוב תקני ככל שאפשר. שמירה על הסדר בקוד בהתאם לעיצוב הויזואלי יוצרת סדר והיררכיה ברורה בין האזורים השונים באתר.
בנוסף לזה קיימת שפה של נגישות המכונה "WAI-ARIA" או בשפה המקובלת יותר "חוקי ARIA". חוקי ARIA אותם נלמד בהמשך הספר משמשים להגדרת היררכית היחסים בין האלמנטים והגדרת תפקידם כאשר לא ניתן להשיג זאת בעזרת כתיבה תקנית וכך לצור קוד מובן וברור. לדוגמה אם לקחתי DIV ובעזרת JS יצרתי ממנו כפתור אז אפשר בעזרת חוקי ARIA להגדירו ככפתור.
קידום אורגני
כאשר הקוד שלנו כתוב נקי, תקני וברור כך השפעתו על הקידום באורגני בצורה טובה יותר. תחשבו על זה לרגע – מנועי החיפוש הם סוג של עיוור. הם בעלי יכולת אדירה לנתח את האתר שלנו, לקרוא את העיצוב שלנו ולהבין את הפונקציונליות שלו. אבל בכל זאת אם ניקח את הדוגמה מקודם, DIV שהוא כפתור. במקום לתת למנועי החיפוש להתאמץ להבין שזה כפתור אנחנו יכולים, בעזרת חוקי ARIA , לומר להם שזה כפתור. בכך למעשה יצרנו אתר שהוא ידודתי יותר לכולם גם לטכנולוגיות מסייעות, גם לדפדפנים עצמם וגם למנועי החיפוש.
יותר גולשים
מחקר שנעשה בשנים האחרונות ע"י מיקרוסופט הראה שכ-25% מהאוכלוסייה בעלת מוגבלות כזאת או אחרת, בדרגות קושי שונות. כאשר אתם לא מנגישים את האתר, אתם למעשה נשארים רק עם 75% גולשים פוטנציאלי במקום 100% גולשים פוטנציאלי. שאלה שבד"כ נשאלת מיד היא: "הם לא קהל היעד שלי, אז למה לטרוח?" אני עונה על שאלה שכזאת בתשובה מאוד פשוטה. "במקום לבוא ולשאול למה לי? תשאל את עצמך: איך אתה הופך אותם לקהל היעד שלך? יש שני גישות של אנשים בעולם העסקים: האחד רואה את הקושי שבהזדמנות, השני רואה את ההזדמנות שבקושי - אז מי אתה?"
בנוסף אל תשכחו שאנשים עם מוגבלויות הם אנשים ולהם יש משפחה, חברים וקהילה אדירה. כשאתה מראש מוותר עליהם, אתה מוותר גם על האנשים מסביב - ויתור שכזה אינו בריא לעסק שמחפש לגדול, לפרוח. אל תשכח שבסופו של יום האתר משרת את העסק שלך ולא להפך.
במילים אחרות ישנו קהל יעד חדש המחכה רק לכם.
זמן שהייה ארוך יותר
בזכות שהשקענו ממשק נוח וידידותי עבור כולם, בעיצוב המעביר ומבליט את המסר בצורה חדה וברורה ובכתיבת תוכן ברור וקל להבנה – לגולשים באתרינו יהיה נוח יותר, קל יותר, טבעי יותר לשהות באתר לאורך זמן. בזכות כך אנחנו מרוויחים דירוג טוב יותר במנועי החיפוש וחשיפה שהולכת וגודלת עם הזמן.
קידום ממומן
בזכות ממשק טוב ונוח, עיצוב קריא, תוכן קל לקריאה ומובן, קוד מסודר ונקי, תנועה רבה של גולשים וזמן שהייה ארוך – התוצאות שנקבל בקידום ממומן יהיו בהכרח טובות יותר. כך למעשה נוכל להפיק הרבה יותר בכסף שהשקענו.
עלויות נמוכות
קוד שכתוב טוב יותר קל יותר לשיפורים עתידיים. אם נרצה בעתיד לפתח חלק חדש או לשפר חלק קיים נוכל לעשות זאת בקלות. נוכל לעשות זאת עם מינימום קשיים ומינימום הוצאות מיותרות.
אם נרצה לקדם את האתר בעזרת קידום ממומן נוכל לעשות זאת ולהפיק תוצאות טובות יותר כי האתר שלנו תומך בזה. הוא מותאם למנועי החיפוש. בדומה מאוד למכונית מרוץ הבנויה למהירויות גבוהות.
הכי חשוב – שיפור ביחסי המרה
למי שאינו מוכר עם המושג, יחסי המרה פרושם היחס בין מספר הגולשים באתר לבין אלו שבצעו את הפעולה שאותה רצינו שיעשו. פעולה זו יכולה להיות קריאה של מאמר באתר, שליחה של טופס ליצירת קשר, רכישה של מוצר או חשיפה של רעיון כלשהו לקהל מסוים. כאשר האתר שלנו מותאם לגולשים שלנו, אנחנו משפרים את הסיכוי שהם יבצעו את אותה פעולה מיוחלת. קחו את כל הסיבות שמנינו קודם וחשבו על זה.